7 ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΣ

Λίγο πριν ξεκινήσει το Φεστιβάλ Αθηνών, τα αθηναϊκά θέατρα όχι μόνο δεν σταματούν, αλλά συνεχίζουν δυναμικά, με ανεβάσματα σε κάθε γωνιά της πόλης. Επιλέξαμε επτά παραστάσεις που αξίζει να δούμε και σας τις προτείνουμε. Προλάβετε να κλείσετε τα εισιτήριά σας!

Ως θεατρόφιλη, η παράδοση των αθηναϊκών θεάτρων να ολοκληρώνουν τις παραστάσεις τους την Κυριακή των Βαΐων ποτέ δεν με είχε βρει σύμφωνη. Μα πώς να πορευθούμε χωρίς θέατρο μέχρι την έναρξη του καλοκαιρινού Φεστιβάλ Αθηνών; αναρωτιόμουν χαριτολογώντας. Ευτυχώς για μένα –και για πολλούς ακόμη, όπως αποδεικνύεται– αυτή η εποχή έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Οι θεατρικές σκηνές συνεχίζουν ακάθεκτες τις παραγωγές τους ως τον Ιούνιο και όλο και περισσότερες παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα αυτή την περίοδο.

Διαλέξαμε επτά παραστάσεις που δεν πρέπει με τίποτα να χάσετε, καθεμιά για άλλους λόγους. Από την απαστράπτουσα Λυρική Σκηνή ως το ετοιμόρροπο Μπάγκειον, κι από τον πόνο του ξεριζωμού από τη Σμύρνη του ’22 ως τις εκ βαθέων εξομολογήσεις μέσα σε ένα «σκυλάδικο» στην Ελευσίνα, καθεμιά αφήνει στη σκέψη μας και μια εικόνα διαφορετική, όλες ανεκτίμητες.

«Σκηνές από έναν γάμο»: Κινηματογράφος επί σκηνής

Οι κυλιόμενες της εξόδου του μετρό είναι λες και σε βγάζουν κατευθείαν μέσα στη Σκηνή Ωμέγα. Σ’ αυτή τη δεύτερη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά –με το σχήμα της να παραπέμπει στο τελευταίο γράμμα της αλφαβήτου– με το που μπαίνουμε, πέφτουμε πάνω σε ένα πάρτι. Οι οικοδεσπότες, Μαρίνα Ασλάνογλου και Νίκος Ψαρράς, μας καλωσορίζουν θερμά έναν-έναν και χορεύουν γελώντας. Γιορτάζουν τα δέκα χρόνια του γάμου τους. Αυτή η «πολύ καλή για να είναι αληθινή» πρώτη εντύπωση, θα αναιρεθεί ξανά και ξανά –ενίοτε οδυνηρά– για να επιβεβαιωθεί εκ νέου.

Η Έλενα Καρακούλη σκηνοθετεί δυναμικά αυτή τη διάσημη ανατομία ενός αστικού γάμου, που έγραψε ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, ενώ η ίδια υπογράφει επίσης τη μετάφραση και τη δραματουργική επεξεργασία. Εξαιρετική και η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στην ολιγόλεπτη συμμετοχή της από οθόνης.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Σκηνή Ωμέγα: Λ. Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς. Έως 4 Ιουνίου 2023 – Κλείσε εισιτήρια

«Ο Μισάνθρωπος» ή ένας πικρόχολος ερωτευμένος

Ανεβαίνοντας και στην κεντρική σκηνή του ΔΘΠ, του «στολιδιού» του Πειραιά, βλέπουμε τον Μολιέρο να «κεντάει» 360 χρόνια μετά, διά στόματος Βασίλη Χαραλαμπόπουλου, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του κορυφαίου Πέτερ Στάιν. Μέσα σε ένα κατάμεστο –αλλά και θορυβώδες κατά διαστήματα– Δημοτικό Θέατρο, είδαμε τον Αλσέστ να παραλογίζεται για την αγαπημένη του και να στηλιτεύει δίχως αύριο την υποκρισία και την εξαπάτηση που κυριαρχούν στον κύκλο του.

Ξεχωρίζει και η Όλια Λαζαρίδου, ως Αρσινόη. Τα κοστούμια, τα παπούτσια και οι περούκες, όλα χειροποίητα σε εργαστήρια της Γαλλίας και της Ιταλίας, κάνουν αίσθηση. Η έμμετρη μετάφραση της κορυφαίας κωμωδίας από τη Λουίζα Μητσάκου μάς κερδίζει. Η σκηνοθετική επιλογή για το τέλος κλείνει έξυπνα το μάτι στη σύγχρονη εποχή.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Κεντρική Σκηνή: Λ. Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς. Έως 4 Ιουνίου 2023 – Κλείσε εισιτήρια

«The last five years»: Ένα μιούζικαλ για δύο

Δεν είναι πολλές οι ευκαιρίες που έχουμε να παρακολουθήσουμε εξαιρετικά μιούζικαλ στη χώρα μας, γι’ αυτό περιμέναμε με ανυπομονησία το ανέβασμα αυτής της παράστασης. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έχουμε την ευκαιρία να δούμε ένα οφ-Μπρόντγουεϊ μιούζικαλ –και μάλιστα για δύο– που έχει προκαλέσει αίσθηση διεθνώς. Στα «Τελευταία πέντε χρόνια», ένα νεαρό ζευγάρι, η Κάθυ και ο Τζέιμι, ζουν έναν ασυνήθιστο έρωτα και μας τον παρουσιάζουν εξίσου ασυνήθιστα στη σκηνή: η ηρωίδα πιάνει την αφήγηση από το τέλος προς την αρχή, ενώ ο ήρωας την ξετυλίγει γραμμικά.

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους η Βάσια Ζαχαροπούλου και ο Πάρις Παρασκευάδης, ενώ στην παράσταση συμμετέχουν έξι μουσικοί. Το έργο φέρει την υπογραφή του Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν, συνθέτη βραβευμένου με τρία Τόνυ, και από το 2001 που γράφτηκε μέχρι σήμερα έχει μεταφραστεί και έχει παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο. Η μουσική διεύθυνση είναι του Μιχάλη Παπαπέτρου, ενώ η μετάφραση και η σκηνοθεσία του Δημήτρη Δημόπουλου.

Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΣΙΝ: Λ. Συγγρού 364, Καλλιθέα. Παραστάσεις στις 5, 6, 7, 11, 12, 13 Μαΐου – Κλείσε εισιτήρια

«Η Ανατολή»: Ξεριζωμός μα και νέο ξεκίνημα

Πηγαίνοντας να δείτε την «Ανατολή», μην περιμένετε να δείτε μια παράσταση συμβατική. Αυτό που είδαμε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου θα λέγαμε πως είναι ένα είδος δεξιοτεχνικού θεατρικού ντοκιμαντέρ –αν θεωρήσουμε δόκιμο τον όρο– που αγγίζει την καρδιά μας. Η μικρασιατική εκστρατεία και η συνεπακόλουθη καταστροφή του 1922 είναι στο επίκεντρο. Ο αβάσταχτος πόνος του ξεριζωμού, ο τρόμος μπροστά στον θάνατο αλλά και η αστείρευτη θέληση για ζωή των προσφύγων έρχονται στη σκηνή με αφηγήσεις και τραγούδια.

© Patroklos Skafidas

Η Έλλη Παπαδημητρίου υπογράφει το έργο, μια δημιουργός που συνέδεσε τη ζωή και το έργο της με τη Μικρασία. Σκηνοθέτης είναι ο ιδρυτής του θεάτρου του Νέου Κόσμου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος – τον οποίο εντοπίσαμε να παρακολουθεί την παράσταση ανάμεσα στους θεατές, φανερά συγκινημένος. Η σχέση του με την Παπαδημητρίου και το έργο της υπήρξε για εκείνον καθοριστική, από την πρώτη γνωριμία, την δεκαετία του ’70, όταν ήταν ακόμα φοιτητής. Ο δικός της «Κοινός λόγος» ήταν και η εναρκτήρια παράσταση του θεάτρου του, το 1997. Η παράσταση μένει χαραγμένη στη μνήμη μας και την «κουβαλάμε», κυρίως χάρη στην πλούσια ερμηνεία της Ελένης Ουζουνίδου και του Μανώλη Μαυροματάκη.

Θέατρο του Νέου Κόσμου – Κεντρική σκηνή: Αντισθένους 7 και Θαρύππου, Ν. Κόσμος. Έως 28 Μαΐου 2023 – Κλείσε εισιτήρια

«Ορφανά»: Σαν γροθιά στο στομάχι

Πιο in-yer-face δεν γίνεται. Άξιος εκπρόσωπος του βρετανικού θεατρικού ρεύματος που, σε ελεύθερη απόδοση, ονομάζεται «στα μούτρα σας», ο Ντένις Κέλι μας ρίχνει μέσα σε μια υποβαθμισμένη γειτονιά του Λονδίνου, στο σπίτι ενός ζευγαριού, και δεν μας αφήνει να ξεφύγουμε. Λόγος στακάτος και μια πλοκή που ξετυλίγεται με αναπάντεχες αποκαλύψεις μάς φέρνουν αντιμέτωπους με τη βία που όλοι κουβαλάμε μέσα μας.

Υπό ποιες συνθήκες μπορεί να εκδηλωθεί αυτή η βία; Δεν ήταν λίγες οι φορές που ο Λίαμ, η Έλεν ή ο Ντάνι στράφηκαν προς εμάς, το κοινό, και ήταν σαν να μας υπέβαλαν αυτήν ακριβώς την ερώτηση. Τη σκηνοθεσία και τη μετάφραση υπογράφει ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος, που κρατά και έναν από τους τρεις ρόλους. Συμπρωταγωνιστούν η Ελένη Στεργίου και ο Χρήστος Παπαδόπουλος.

Μικρό Γκλόρια: Ιπποκράτους 7. Έως 14 Μαΐου 2023 – Κλείσε εισιτήρια

«Κωλόκαιρος»: Τελευταία ευκαιρία

Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν διαβήκατε αυτή τη θεατρική σεζόν την είσοδο του θεάτρου Τζένη Καρέζη για να δείτε... τι καιρό κάνει, έχετε πλέον μία μόνο ευκαιρία. Ο «Κωλόκαιρος» ανεβαίνει για μια τελευταία φορά. Τον παρακολουθήσαμε μαζί με ένα σχεδόν εξ ολοκλήρου νεανικό κοινό, που αντιδρούσε έντονα στο χιούμορ του έργου. Αλλά το κείμενο που έγραψε ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος –ο οποίος παίζει επίσης– και σκηνοθετεί ο Γιώργος Παλουμπής (αγαπημένος από τα «170 τετραγωνικά», «Αξύριστα πηγούνια», «Χαρτοπόλεμος») έχει πολλά παραπάνω από μερικά αστεία.

© Patroklos Skafidas

Μέσα από ένα ιδιότυπο οικογενειακό reunion στο «Διυλιστήριο», ένα νυχτερινό κέντρο διασκέδασης στην Ελευσίνα, έρχονται στην επιφάνεια τα στερεότυπά μας, τα μυστικά που ο καθένας κουβαλά σαν πέτρες ασήκωτες, τα ψυχικά κληροδοτήματα των γονέων, που έχουμε αποδεχτεί χωρίς σκέψη. Μαζί με τον συγγραφέα, ερμηνεύουν η Βασιλική Διαλυνά, ο Στάθης Σταμουλακάτος –στον καίριο ρόλο του Σοφοκλή–, ο Θάνος Αλεξίου και ο Στέλιος Δημόπουλος.

Θέατρο Τζένη Καρέζη: Ακαδημίας 3. Έως 9 Μαΐου 2023 – Κλείσε εισιτήρια 

«Heart project»: Επιτέλους, περφόρμανς

Δεν το κρύβω, η αδυναμία μου στο είδος της περφόρμανς είναι μεγάλη. Στις σποραδικές προσπάθειες που παρακολούθησα τα τελευταία χρόνια, δεν είχα εντοπίσει κάποια που να με ενθουσιάσει. Μέχρι το «Heart project», από τη Life After Death Theatre Company. Στο Ξενοδοχείο Μπάγκειον, όπου λαμβάνει χώρα, η αίγλη, η πολυτέλεια και τα ακριβά χαλιά του παρελθόντος έχουν δώσει τη θέση τους σε μισογκρεμισμένους τοίχους, γυμνά πατώματα και φαγωμένες οροφές.

Σε ό,τι ακριβώς χρειάζονταν, δηλαδή, οι τρεις περφόρμανς του «Heart Project» ως σκηνικό για τη σπουδή τους στον θάνατο, τον φόβο της απώλειας και την ανελέητη καταβύθιση στην παιδική ηλικία. Ακολουθήστε τους καλλιτέχνες από το ένα δωμάτιο στο άλλο.

Βάλτε τα ακουστικά και ταυτιστείτε με την ιστορία της Μελίσσας Κωτσάκη, καθώς εκείνη παίζει τένις στον τοίχο μόνη. Πάρτε τον μαρκαδόρο από τον Χρήστο Καπενή και μη διστάσετε να απαντήσετε στο ερώτημα Εσένα ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σου; ενώ εκείνος τυλίγει με μαύρη ταινία συσκευασίας την κύρια αίθουσα. Παρατηρήστε τους τρόπους που δοκιμάζει η Βίκυ Αδάμου –ιδρυτικό μέλος του στούντιο «Κινητήρας»– για να κυριαρχήσει επί του φόβου της έκθεσης. H περφόρμανς αποτελεί κομμάτι ερευνητικού project της ομάδας, που ξεκίνησε το 2021. Παρόλο που προτείνεται να τη δούμε εντός μια ώρας –τα μοτίβα είναι επαναλαμβανόμενα– εμείς εξαντλήσαμε το τρίωρο που διαρκεί και την απολαύσαμε.

Ξενοδοχείο Μπάγκειον: Πλ. Ομονοίας 18. Έως 7 Μαΐου 2023 – Κλείσε εισιτήρια 

Exit mobile version