ΠΩΣ ΘΑ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΜΕ ΤΟ 2026; ΟΙ 10 ΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ
Τα ταξίδια της νέας χρονιάς γίνονται ολοκληρωμένες προσωπικές εμπειρίες. Φαντασία, τεχνολογία, περιποίηση, νοσταλγία και αυτοέκφραση βρέθηκαν ανάμεσα στα «θέλω» των συμμετεχόντων στην έρευνα του Travel Predictions 2026.
Ποια είναι τα ταξιδιωτικά σου πλάνα για το 2026; Θα ακολουθήσεις την πεπατημένη, με safe ταξιδιωτικούς προορισμούς και δραστηριότητες, ή θα τολμήσεις να δοκιμάσεις πρωτόγνωρες, πιο προσωπικές εμπειρίες; Οι λάτρεις των ταξιδιών φαίνεται να κλίνουν προς τη δεύτερη επιλογή και, αν ακόμα δεν έχεις κατασταλάξει, ίσως σε βοηθήσει να αποφασίσεις το Travel Predictions 2026, η 10η έκδοση της σειράς.
Η έρευνα για τις ταξιδιωτικές προβλέψεις της νέας χρονιά, που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Booking.com, κατέληξε πως το «το 2026 διαμορφώνεται ως μια χρονιά που αφήνει οριστικά πίσω της τα στερεότυπα περί ταξιδιών με “έτοιμο πακέτο”». Μέσα από τις απαντήσεις των 29.733 ενηλίκων από 33 χώρες, που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν για αναψυχή ή επαγγελματικούς λόγους μέσα στους επόμενους 12-14 μήνες, φαίνεται καθαρά πως ζητούμενο δεν είναι μόνο η ομορφιά και τα αξιοθέατα, αλλά τα στοιχεία που θα κάνουν τον προορισμό μοναδικό για κάθε ταξιδιώτη.
«Το 2026, τα ταξίδια αντανακλούν αυτό που πραγματικά είμαστε, με εμπειρίες σχεδιασμένες γύρω από ενδιαφέροντα που παλαιότερα ίσως θεωρούνταν υπερβολικά εξειδικευμένα ή τολμηρά», δήλωσε ο James Waters, Chief Business Officer της Booking.com. «Οι ταξιδιώτες δοκιμάζουν τις σχέσεις τους, βυθίζονται σε φανταστικούς κόσμους, η κουζίνα τους καθρεπτίζει τα ταξίδια τους και αναζητούν νέους τρόπους για να ζήσουν την εμπειρία ενός οδικού ταξιδιού ή της διαμονής σε μία κατοικία με βελτιωμένες τεχνολογικά δυνατότητες», σχολίασε για τα ευρήματα – και θα καταλάβεις παρακάτω τι ακριβώς εννοεί.
Hushed Hobbies: Ηρεμία κόντρα στη φασαρία της καθημερινότητας
Η ανάγκη για ηρεμία και σύνδεση με τη φύση ενισχύεται δραματικά, με 1 στους 4 (25%) συμμετέχοντες να προκρίνουν ήσυχες δραστηριότητες για τις διακοπές του το 2026, και 21% να ενδιαφέρεται για αισθητικές εμπειρίες με ήχους και αρώματα της φύσης.
Η τεχνολογία, παρότι διακριτική, ενισχύει την εμπειρία μέσα από εφαρμογές αναγνώρισης ειδών και AI-εργαλεία που χαρτογραφούν μονοπάτια και βιότοπους:
- 57% θα δοκίμαζαν την παρατήρηση πεταλούδων ή εντόμων,
- 73% ενδιαφέρονται για παρατήρηση πουλιών (birdwatching) ή ψάρεμα,
- 69% θα αναζητούσαν καταλύματα που προσφέρουν δραστηριότητες τροφοσυλλογής, για μια πιο πρωτόγονη επαφή με τη φύση.
Romantasy Retreats: Αποδράσεις σε παραμυθένιους κόσμους
Σκέψου ροζ λογοτεχνία με δράκους, νεράιδες, λυκανθρώπους, βαμπίρ, μάγισσες και μεσαιωνικά κάστρα με ιππότες και πριγκίπισσες. Κάπως έτσι θα περιγράφαμε το “romantasy”, το λογοτεχνικό υποείδος που γίνεται ανάρπαστο τα τελευταία χρόνια –610 εκατ. δολάρια πωλήσεις το 2024 από 454 εκατ. το 2023 σύμφωνα με το Bloomberg– και ετοιμάζεται να μεταφραστεί στην ταξιδιωτική γλώσσα.
Πάνω από 7 στους 10 συμμετέχοντες (71%) θα σκεφτόταν να ταξιδέψουν σε μέρη που θυμίζουν μυθιστόρημα, με κάστρα, ομιχλώδη μονοπάτια, μεσαιωνικά κτήρια και αίσθηση μαγείας. Πέρα από την εμπειρία του τόπου, πολλοί θα ήθελαν να ζήσουν λίγη από τη μυθοπλασία με παιχνίδια ρόλων σε ειδικά διαμορφωμένες εγκαταστάσεις:
- 39% θα σκεφτόντουσαν ένα role-play ταξίδι με romantasy αφήγηση και 23% το έχουν στα σχέδιά τους,
- 53% είναι ανοιχτοί σε role-play retreat βασισμένο σε παιχνίδι, ταινία ή μυθιστόρημα,
- 78% θα έλεγε «ναι» σε προτάσεις διαμονής και δραστηριοτήτων εμπνευσμένων από αισθητικές storybook με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, όπως και σε εργαλεία που θα μπορούσαν να εντοπίσουν πραγματικές τοποθεσίες γυρισμάτων ταινιών του είδους.
Humanoid Homes: Η φουτουριστική εκδοχή των εξοχικών καταλυμάτων
Καλή η ιδιωτικότητα και η ηρεμία, αλλά λίγη εξελιγμένη τεχνολογία και 2-3 ανθρωποειδή ρομπότ (humanoids) να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους δεν θα ήταν άσχημα. Το 56% των ταξιδιωτών θα ήθελε να περάσει τις διακοπές του με κάποιο ρομπότ σε μια διάδραση «επισκέπτη-οικοδεσπότη», από περιέργεια για την καινοτομία (28%), για να το κοκορεύονται αργότερα (19%) ή για λόγους προσβασιμότητας (17%).
Ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες από το ρομπότ:
- 49% θα ήθελαν να καθαρίζει,
- 39% να τους μαγειρεύει,
- 25% να φροντίζει για τη βιωσιμότητα του χώρου.
Roadtrip Rewired: Νέες μορφές κοινωνικοποίησης στον δρόμο
Το κλασικό roadtrip εξελίσσεται χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη και την κουλτούρα του carpooling, δηλαδή να μοιράζεσαι τη διαδρομή και μαζί τα έξοδα. Το 84% δήλωσε πρόθυμο να μοιραστεί το ταξίδι, 79% θα αναζητούσε τυχαία παρέα και 38% θα βασιζόταν σε εφαρμογές για να βρει συνοδηγούς με κοινά ενδιαφέροντα.
Προτεραιότητα δίνεται στην ασφάλεια:
- 72% θα προτιμούσε να μοιραστεί τη διαδρομή με ανθρώπους που μοιράζονται κοινό υπόβαθρο,
- 70% με άτομα του ίδιου φύλου,
- 66% με άτομα ίδιου σεξουαλικού προσανατολισμού.
Turbulence Test: Τεστ αντοχής για σχέσεις
Αντέχει η νέα σχέση ή φιλία τις αναταράξεις; Για ένα 69%, η προοπτική ενός ταξιδιού με υποψήφιο σύντροφο ή νέο φίλο για να διαπιστωθεί κατά πόσο ταιριάζουν φαίνεται καλή ιδέα. (Και για τα δύσκολα στις περιπτώσεις νέων φίλων, στο OW σου έχουμε πει τι πρέπει να κάνεις). Το concept έχει μεγάλη απήχηση στην Gen Z, με το 81% να δηλώνει πρόθυμο για προσωποποιημένες εμπειρίες που προσομοιώνουν σε πραγματικές δυναμικές σχέσεων.
Ειδικότερα:
- 62% θα δοκίμαζαν απομονωμένο ταξίδι για να αξιολογήσουν πώς ο συνοδοιπόρος διαχειρίζεται δυσκολίες,
- 59% ενδιαφέρονται για retreats εναλλαγής ρόλων (π.χ. ο εσωστρεφής γίνεται αρχηγός),
- 71% θα παραχωρούσαν τον πλήρη έλεγχο του ταξιδιού στον άλλο για να τσεκάρουν τις δυναμικές.
Destined-ations: Ταξίδια με βάση τον αστρολογικό χάρτη
Το 2026, τα άστρα και τα ζώδια φέρνουν ταξίδια δίχως εμπόδια. Το hit της Κατερίνας Στανίση ταιριάζει γάντι για ταξιδιώτες που εμπλέκουν πνευματικότητα και την αστρολογία στα σχέδιά τους, κυρίως άτομα της Gen Z (53%) και millennials (46%), σύμφωνα με τη μελέτη. Δεν είναι μόνο ότι θα επεδίωκαν να ταξιδέψουν σε μέρη υψηλής πνευματικής σημασίας, όπως λίμνες κ.λπ., αλλά θα ανέτρεπαν τα πλάνα τους:
- 17% αν είχε έκλειψη Σελήνης,
- 47% αν τους το συμβούλευε κάποιος σύμβουλος πνευματικότητας,
- 43% αν τους προειδοποιούσε αστρολόγος,
- 39% αν ο Ερμής ήταν ανάδρομος.
Glow-cations: Ταξίδια με επίκεντρο την ομορφιά
Το 2026, οι διακοπές γίνονται ευκαιρία για ολιστική φροντίδα και προσωπική ανανέωση. Τα glow-cations, που συνδυάζουν το ταξίδι με θεραπείες ομορφιάς, ευεξία και τεχνολογία, δημιουργώντας εξατομικευμένες εμπειρίες, θεωρήθηκαν ενδιαφέροντα από το 80% των συμμετεχόντων. Ένα 71% θα ενδιαφέρονταν για ανάλυση κίνησης σώματος και εξατομικευμένη άσκηση για το jet lag.
Ειδικότερα:
- 72% θα αναζητούσε εμπειρίες που σέβονται το δέρμα, σε καταλύματα με παροχές ενυδάτωσης και φροντίδας προσαρμοσμένες στο κλίμα,
- 64% δήλωσαν ενδιαφέρον για τους «έξυπνους καθρέφτες» που αναλύουν την επιδερμίδα,
- 75% θα αναζητούσαν δωμάτια προσαρμοσμένα στον κιρκάδιο ρυθμό τους,
- 75% ενδιαφέρονται για σουίτες βελτιστοποίησης του ύπνου (sleep-optimization suites).
Shelf-ie Souvenirs: Η κουζίνα ως βιτρίνα πολιτισμού
Τέρμα τα μαγνητάκια και οι καρτ ποστάλ, καθώς σχεδόν 7 στους 10 (68%) των ταξιδιωτών σκέφτεται να φέρει πίσω από τις διακοπές του όχι ένα τυχαίο αναμνηστικό, αλλά ένα αντικείμενο που συνδυάζει χρηστική αξία με υψηλή αισθητική. Όπως αναφέρει η έκθεση, η νέα τάση μεταμορφώνει την κουζίνα σε χώρο πολιτιστικής αφήγησης, με βάζα μπαχαρικών, τσίγκινα κουτιά με καλλιτεχνικό design ή σπάνια μαγειρικά σκεύη, που αποκτούν θέση στα ράφια, εξού και το όνομά τους (shelf=ράφι).
Πάνω από τους μισούς ταξιδιώτες (55%) θα επέλεγαν προορισμούς γνωστούς για τα τοπικά προϊόντα και την αισθητική τους, ενώ:
- 26% θεωρεί πως τα βρώσιμα souvenirs ξυπνούν έντονες ταξιδιωτικές μνήμες,
- 25% εκτιμούν τα ενθύμια που αποτυπώνουν τοπικές τέχνες και παραδόσεις,
- 17% ενδιαφέρονται για σπάνια ή συλλεκτικά σκεύη, ή για insta-worthy συσκευασίες.
PastPorts: Η νοσταλγία ως ταξιδιωτικός προορισμός
Το 2026, η νοσταλγία καθορίζει τα ταξίδια, με τους ταξιδιώτες να χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και ψηφιακά εργαλεία για να ανακαλύψουν ακριβείς τοποθεσίες από προσωπικές ή οικογενειακές φωτογραφίες, να αναβιώσουν παλιές στιγμές, να συνδεθούν με αγαπημένα πρόσωπα ή να επαναπροσδιορίσουν μνήμες, δημιουργώντας μια νέα μορφή ταξιδιωτικής αισθητικής:
- 66% θέλουν να αναδημιουργήσουν μια παλιά φωτογραφία στο ίδιο ακριβές σημείο ή μέσω τεχνολογίας,
- 46% προτιμούν προορισμούς που τους κάνουν να νιώθουν οικεία,
- 36% το βλέπουν ως προσωπικό ορόσημο εξέλιξης, όχι μόνο για νοσταλγία.
Modern Milestone Missions: Ταξίδια για επιβράβευση του εαυτού
Το 2026, οι ταξιδιώτες γιορτάζουν μικρές, προσωπικές νίκες χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος. Τα Modern Milestone Missions θέτουν στο επίκεντρο την αυτονομία και την αυθεντικότητα, με ταξίδια που ανταμείβουν την προσωπική πρόοδο, θετικές αλλαγές στη ζωή ή μικρές καθημερινές νίκες. Το ταξίδι γίνεται πράξη αυτοέκφρασης και ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης, ανεξάρτητα από κοινωνικούς κανόνες ή προσδοκίες:
- 67% δεν χρειάζονται ειδική περίσταση για να ταξιδέψουν,
- 75% πιστεύουν ότι αξίζουν ένα ταξίδι ως ανταμοιβή για τη σκληρή δουλειά τους την προηγούμενη χρονιά,
- 21% θα επισκέπτονταν τον προορισμό των ονείρων τους χωρίς ειδική αφορμή,
- 24% θα ταξίδευαν για να γιορτάσουν μια νέα δουλειά,
- 14% θα ταξίδευαν μετά από χωρισμό,
- 22% για να γιορτάσουν έναν στόχο υγείας και ευεξίας, όπως η διακοπή του καπνίσματος.