ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
Το 2025 σημαδεύτηκε από την επιστροφή Τραμπ και τη σκληρή μεταναστευτική πολιτική στις ΗΠΑ. Οι φωτορεπόρτερ του Associated Press ήταν εκεί, στην πρώτη γραμμή, για να καταγράψουν την πραγματικότητα των μεταναστών σε όλη της την έκταση.
Η επιστροφή του Ντόλαντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ και η σκληρή του στάση στο μεταναστευτικό χάραξαν βαθύ σημάδι τη χρονιά που πέρασε. Ο απολογισμός για το αμερικανικό έτος 2025 περιλαμβάνει άφθονη ρητορική μίσους, μαζικές απελάσεις και πολιτικές αποφάσεις που άλλαξαν ριζικά το τοπίο για εκατομμύρια μετανάστες.
Οι φωτορεπόρτερ του Associated Press ήταν εκεί, στην πρώτη γραμμή, για να καταγράψουν την πραγματικότητα σε όλη της την έκταση, από τα σύνορα μέχρι τα κέντρα κράτησης και τις διαδηλώσεις στα μεγάλα αστικά κέντρα, από τις Ηνωμένες Πολιτείες έως τη Λατινική Αμερική και την Αφρική.
Μία από τις εμβληματικές εικόνες της χρονιάς τραβήχτηκε στις 30 Ιανουαρίου στο Fort Bliss του Τέξας. Δεκάδες μετανάστες και μετανάστριες με τζιν, φούτερ και γαλάζιες μάσκες, δεμένοι με χειροπέδες και αλυσίδες, περιμένουν μέσα στο στρατιωτικό αεροπλάνο την απέλασή τους προς τη Γουατεμάλα. Ανάμεσά τους και ο άνδρας που κοιτάζει κατάματα τον φακό του φωτογράφου Christian Chavez.
«Το ημερολόγιο γράφει 30 Ιανουαρίου 2025. Δέκα μόλις ημέρες μετά την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο, η νέα κυβέρνηση έχει ήδη ξεκινήσει την εφαρμογή μιας σειράς εκτελεστικών διαταγμάτων για τη μετανάστευση», αναφέρει το πρακτορείο για τη φωτογραφία. Ο Τραμπ δηλώνει αποφασισμένος να σώσει την πατρίδα από την «εισβολή εκατομμυρίων εγκληματιών», στέλνοντάς τους πίσω στις χώρες τους.
Ο φακός λέει την αλήθεια
Παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι τα μέτρα στοχεύουν σε «βίαιους εγκληματίες», στους «χείριστους των χειρίστων», οι εικόνες αποτυπώνουν μια πραγματικότητα διαφορετική, με οικογένειες που χωρίζονται άγρια, απελάσεις φοιτητών και βίαιες συλλήψεις μεταναστών ενώ πηγαίνουν στα προγραμματισμένα ραντεβού ακρόασης για αίτημα ασύλου.
Στη Φλόριντα, το νέο κέντρο κράτησης στους βάλτους των Everglades, γνωστό ειρωνικά ως «Alligator Alcatraz», έγινε σύμβολο της νέα σκληρής γραμμής για το μεταναστευτικό. Η Rebecca Blackwell συλλαμβάνει με τον φακό της το πρόσωπο της πόλωσης και της απανθρωπιάς. Στις φωτογραφίες της εμφανίζονται τουρίστες να ποζάρουν χαμογελαστοί μπροστά στην πινακίδα της εισόδου, την ώρα που στο κέντρο χιλιάδες μετανάστες κρατούνται υπό σκληρές συνθήκες.
Στην Καλιφόρνια, οι πετροπόλεμοι, τα πρόσωπα που βάλλονται με σπρέι πιπεριού, οι μπλοκαρισμένοι από πορείες δρόμοι και οι βίαιες προσαγωγές έξω από κέντρα κράτησης στις φωτογραφίες του Jae C. Hong εξιστορούν την αιώνια πάλη της εξουσίας με τους διαδηλωτές.
Η απόγνωση των μεταναστών
Στις εικόνες της χρονιάς περιλαμβάνονται και φωτογραφίες που εστίασαν στην ανθρώπινη διάσταση της κρίσης. Στο Κέντρο Κράτησης Krome του Μαϊάμι, η Rebecca Blackwell απαθανατίζει κρατούμενους την ώρα που σχηματίζουν με τα χέρια τους ένα «SOS» προς το ελικόπτερο που πετά από πάνω τους. Σε άλλη εικόνα της, άνθρωποι κρεμούν λουλούδια πάνω στον φράχτη του κέντρου, στη μνήμη των κρατουμένων που πέθαναν στη φυλακή.
Μια άλλη συναισθηματικά φορτισμένη εικόνα έρχεται από τον φωτορεπόρτερ Eric Gay. Έξω από δικαστήριο στο Σαν Αντόνιο, ο φακός του «συλλαμβάνει» τα χέρια μιας γυναίκας από το Περού την ώρα που εκλιπαρεί για βοήθεια. Το σχήμα τους πάνω στο φιμέ τζάμι του λεωφορείου συμπυκνώνει τη δραματική ζωή των μεταναστών.
Πώς αισθάνεσαι για τις παραπάνω φωτογραφίες;
Σύμφωνα με το Associated Press, παρά τη σκληρή ρητορική που επικράτησε στην αρχή της χρονιάς, δημοσκοπήσεις προς το τέλος του 2025 έδειξαν μετατόπιση της κοινής γνώμης. Περισσότεροι Αμερικανοί θεωρούν τους μετανάστες χρήσιμους για τη χώρα και λιγότεροι επιθυμούν περαιτέρω περιορισμούς στη νόμιμη μετανάστευση.
Οι φωτογραφίες του πρακτορείου δεν επιχειρούν να ερμηνεύσουν τη μεταναστευτική πολιτική. Όπως έλεγε η Susan Sontag, οι φωτογραφικές εικόνες δεν είναι τόσο δηλώσεις για τον κόσμο, όσο κομμάτια του ίδιου του κόσμου, μικρογραφίες της πραγματικότητας. Αμέσως μετά τη λήψη, θα συμπλήρωνε ο Roland Barthes, η εικόνα παύει να ανήκει στον φωτογράφο και περνά στον θεατή. Τώρα που τις έχεις δει, πώς αισθάνεσαι για τις παραπάνω φωτογραφίες;