iStock

ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΣ ΠΩΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΤΟ 2030;

Η τηλεόραση αλλάζει πιο γρήγορα από ποτέ, για να προσαρμοστεί στον νέο τρόπο που ενημερωνόμαστε και καταναλώνουμε ψυχαγωγία. Την εμπιστεύεσαι ή θα την εγκαταλείψεις για νέες τεχνολογίες;

Όταν ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) καθιέρωσε την Παγκόσμια Ημέρα Τηλεόρασης στις 21 Νοεμβρίου, τόνισε πως ο εορτασμός δεν αφορά το μέσο, αλλά τη φιλοσοφία που αντιπροσωπεύει. «Η τηλεόραση συμβολίζει την επικοινωνία και την παγκοσμιοποίηση στον σύγχρονο κόσμο», συνεπώς η τηλεόραση είναι ιδέα. Χάρη σ' αυτή την ιδέα, ανάμεσα στις αναμνήσεις της παιδικής μου ηλικίας είναι και κάποιες σκηνές με τούφες κολλημένες στα χέρια και μελανιές παντού, από τις μάχες που δίναμε με την αδελφή μου για το τηλεκοντρόλ.

Προβλήματα του περασμένου αιώνα. Το streaming εξαφάνισε την ανάγκη να προλάβεις την πρώτη προβολή του επεισοδίου ή έστω την επανάληψη, και με τις smart τεχνολογίες βρήκε ο καθένας την οθόνη του και τη γωνιά του. Άραγε, θα εξαφανίσει και την εικόνα της γιαγιάς μπροστά από την τηλεόραση ή οι boomer παππούδες θα παραμείνουν πιστοί στο «κουτί»; Και τέλος πάντων, ποιος θα βλέπει τηλεόραση σε πέντε ή δέκα χρόνια;

Αν η σχέση μας με την οθόνη αλλάζει ραγδαία για να προσαρμοστεί, τότε επιστρέφουμε στην τηλεόραση ως μέσο κι αφήνουμε τον συμβολικό της χαρακτήρα.

Μπορείς να φανταστείς πώς θα είναι η τηλεόραση το 2030;
Όλο και περισσότεροι τηλεθεατές διατίθενται να εγκαταλείψουν τις υπηρεσίες καλωδιακής ή δορυφορικής τηλεόρασης. iStock
Όλο και περισσότεροι τηλεθεατές διατίθενται να εγκαταλείψουν τις υπηρεσίες καλωδιακής ή δορυφορικής τηλεόρασης.

Ποιοι βλέπουν τηλεόραση στην Ευρώπη;

Η τηλεόραση δεν πέθανε ακόμα, όμως τα social media βιάζονται να την προσπεράσουν. Έτσι έδειξε η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου “Social Media 2025”, σύμφωνα με την οποία δύο στους τρεις θα επιλέξουν παραδοσιακά μέσα για να ενημερωθούν για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, και έξι στους δέκα θα στραφούν στα ψηφιακά. Συνολικά, επτά στους δέκα (71%) ψηφίζουν τηλεόραση,

Στην Ελλάδα, η χρήση παραδοσιακών μέσων για ενημέρωση παραμένει συχνή, όχι όμως όσο στην υπόλοιπη Ευρώπη:

  • το 37% ενημερώνεται αρκετές φορές την ημέρα
  • το 30% μία φορά την ημέρα
  • ένα 15% δεν τα χρησιμοποιεί ποτέ.

Στις ψηφιακές πηγές τα ποσοστά είναι παρόμοια: 35% ενημερώνεται πολλές φορές την ημέρα, 24% μία φορά την ημέρα, και μόλις 12% δηλώνει ότι δεν τις χρησιμοποιεί ποτέ.

Πηγές ενημέρωσης στην Ελλάδα:

  • η τηλεόραση παραμένει πρώτη με 56%
  • τα social media ακολουθούν με 40%
  • οι μηχανές αναζήτησης κυμαίνονται στο 30%, και οι πλατφόρμες βίντεο στο 23%
  • ο τύπος και οι online εφημερίδες περιορίζονται στο 14%.

Διαφορές ανά ηλικία

Στην Ελλάδα:

  • οι ηλικίες 15-24 και 25-39 επιλέγουν τα social media ως κύρια πηγή ενημέρωσης, σε ποσοστά 65% και 71% αντίστοιχα.
  • οι ηλικίες 40-54 και οι 55 και άνω στρέφονται συντριπτικά στην τηλεόραση, με 62% και 82% αντίστοιχα.

Και στην υπόλοιπη Ευρώπη οι νέοι επίσης στηρίζονται στα social media (65%), ωστόσο η τηλεόραση παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις όλων σχεδόν των ηλικιών. Το 2024, το 42% των Ευρωπαίων τηλεθεατών ένιωσε ότι η τηλεόραση του έγινε πιο σημαντική, έναντι 25% για τα social media.

Η επανάσταση του streaming

Οι υπηρεσίες streaming έχουν αναδιαμορφώσει πλήρως τον τρόπο που ενημερωνόμαστε και καταναλώνουμε περιεχόμενο. Θα μπορούσε να συμπυκνωθεί στη (λιγάκι παρωχημένη) φράση «άντρα θέλω, τώρα τον εθέλω» – και θα πληρώσω όσο-όσο, όπως επιβεβαιώνουν οικονομικά στοιχεία.

Φαίνεται πως όλο και περισσότεροι τηλεθεατές διατίθενται να εγκαταλείψουν τις υπηρεσίες καλωδιακής ή δορυφορικής τηλεόρασης για χάρη του online streaming (cord-cutting). Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μόνο στη Δυτική Ευρώπη αναμένεται να χαθούν σχεδόν 9 εκατομμύρια συνδρομές έως το 2029, κυρίως από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Από την άλλη, αναλυτές της Deloitte δεν προβλέπουν δραματικές αλλαγές στο άμεσο μέλλον. Η τηλεόραση του 2030 δεν θα είναι «ή το ένα ή το άλλο»: το παραδοσιακό ζωντανό πρόγραμμα και το on-demand περιεχόμενο θα συνυπάρχουν. Η live μετάδοση μεγάλων events, όπως ποδοσφαιρικοί αγώνες και συναυλίες, όσο και η έκτακτη επικαιρότητα θα κρατούν την κλασική τηλεόραση ζωντανή, ενώ η προσωποποίηση μέσα από τις πλατφόρμες streaming θα γίνεται όλο και πιο ελκυστική για τους θεατές.

Μπορείς να φανταστείς πώς θα είναι η τηλεόραση το 2030;
Στο μέλλον, θα απευθύνεσαι στον φωνητικό βοηθό και θα σου βρίσκει ακριβώς αυτό που θέλεις. Pexels Cottonbro
Στο μέλλον, θα απευθύνεσαι στον φωνητικό βοηθό και θα σου βρίσκει ακριβώς αυτό που θέλεις.

Η τηλεόραση θα είναι στα μέτρα σου

Ας πάμε στο 2030. Φαντάσου ότι κάθεσαι στον καναπέ μετά τη δουλειά και, πριν καν πιάσεις το τηλεκοντρόλ, η τηλεόρασή σου έχει ήδη επιλέξει τρεις σειρές –ή τη μία– που σου ταιριάζει γάντι. Χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, οι αλγόριθμοι θα έχουν εξελιχθεί τόσο που θα προβλέπουν με ακρίβεια τι θέλεις να δεις, με βάση το ιστορικό και τις προτιμήσεις σου.

Την εικόνα από το μέλλον περιγράφουν οι ειδικοί της Advanced Television, αξιόπιστου μέσου για ενημέρωση γύρω από τις τεχνολογίες και τα media. Όπως εξηγούν, το επίπεδο προσωποποίησης θα στηριχθεί σε βασικές τεχνολογίες όπως:

  • All-IP και 5G συνδεσιμότητα. Με τις γρήγορες οπτικές ίνες και τα νέα δίκτυα 5G, τα βίντεο θα παίζουν χωρίς κολλήματα και καθυστερήσεις. Ακόμη και οι εικόνες πολύ υψηλής ποιότητας θα παίζουν άνετα σε κάθε συσκευή.
  • Έξυπνες προτάσεις με τεχνητή νοημοσύνη. Η τηλεόραση θα μαθαίνει τι σου αρέσει και θα προτείνει στοχευμένες επιλογές.
  • Διαδραστικό περιεχόμενο. Χάρη στις πιο γρήγορες συνδέσεις, θα μπορείς να συμμετέχεις ζωντανά σε εκπομπές, να ψηφίζεις, να αποφασίζεις για την εξέλιξη μιας ιστορίας ή να παίρνεις μέρος σε πραγματικό χρόνο.
  • Voice Assistants: Θα απευθύνεσαι στον φωνητικό βοηθό και θα σου βρίσκει ακριβώς αυτό που θέλεις.
Μπορείς να φανταστείς πώς θα είναι η τηλεόραση το 2030;
H εικονική πραγματικότητα θα μας βάζει μέσα στις σειρές και τις ταινίες, προσφέροντας παρακολούθηση 360 μοιρών. Pexels Mali
H εικονική πραγματικότητα θα μας βάζει μέσα στις σειρές και τις ταινίες, προσφέροντας παρακολούθηση 360 μοιρών.

Ετοιμάσου να μπαίνεις μέσα σε σειρές και ταινίες

Και πάμε στον ριζικό επαναπροσδιορισμό του τι σημαίνει «βλέπω τηλεόραση», σύμφωνα πάντα με τους ειδήμονες, με την εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα να το αναγάγουν κυριολεκτικά σε εμπειρία. Η πρώτη θα μας βάζει μέσα στις σειρές, τις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ, προσφέροντας παρακολούθηση 360 μοιρών, και η δεύτερη θα προσθέτει ψηφιακά στοιχεία στον χώρο μας.

Για παράδειγμα, εκεί που θα παρακολουθείς μια εκπομπή μαγειρικής, θα βλέπεις τη συνταγή να προβάλλεται στον πάγκο σου, ή θα εμφανίζονται μπροστά σου τα στατιστικά των παικτών ενώ παρακολουθείς τον αγώνα.

Και τελικά, ποιος θα βλέπει τηλεόραση;

Η απάντηση είναι σχεδόν όλοι, απλώς με διαφορετικούς τρόπους. Η γιαγιά και ο παππούς των επόμενων χρόνων μάλλον θα μείνουν πιστοί στο βραδινό δελτίο ειδήσεων. Η μέση ηλικία θα μοιράζει τον χρόνο της ως θεατής ανάμεσα στα παραδοσιακά μέσα και τις πλατφόρμες που προσφέρουν ευκολία και ευελιξία. Οι νεότεροι, ιδίως εργαζόμενοι και γονείς, θα προτιμούν σύντομο, on-demand περιεχόμενο που χωράει στο καθημερινό τους πρόγραμμα. Και οι έφηβοι και νέοι θα συνεχίσουν να βλέπουν σειρές στο κινητό, ανάμεσα στα βιντεάκια του Instagram και του TikTok.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.