© 2021 Petros Giannakouris / AP Photo

ΠΩΣ ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΟΥ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΣΩΣΤΑ ΤΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΤΟΥ

Η 5η Οκτωβρίου καθιερώθηκε το 1994 από την UNESCO ως Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών. Κι εμείς οι γονείς έχουμε κάθε λόγο να τιμάμε τον συχνά παρεξηγημένο, απαξιωμένο και παραγκωνισμένο δάσκαλο.

Ο δάσκαλος της δικής μου εποχής ήταν ο δάσκαλος-αυθεντία. Γινόταν σε μια στιγμή τιμωρός, χωρίς να δίνει αναφορά σε κανέναν, μιας και ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα στηριζόταν –ακόμη και τότε, στα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια– στην ποινή και την ανταμοιβή. Οι γονείς του τιμωρημένου παιδιού, ακόμη κι όταν έτρεχαν κάθιδροι στο σχολείο για εξηγήσεις, δεν αμφισβητούσαν τον δάσκαλο μπροστά στα μάτια μας και τα αυτιά μας, γιατί πίστευαν βαθιά στην αξία, όχι του προσώπου, αλλά του ρόλου που αυτό ενδύεται.

Σήμερα, οι δάσκαλοι έχουν να το λένε: Στέκονται πολλάκις με την πλάτη κολλημένη στον τοίχο, απολογούμενοι για οποιοδήποτε σχόλιο ή παρατήρηση προς τον μαθητή, έστω κι αν ο τελευταίος μπορεί να χτύπησε συμμαθητή του, να πέταξε τα σκουπίδια του στην αυλή, να κλώτσησε τη τσάντα του διπλανού του…

Κίνημα «αγανακτισμένων γονέων»

Πολλοί από εμάς έχουμε γίνει μάρτυρες περιστατικών κακοποιητικής συμπεριφοράς από γονιό προς τη δασκάλα ή τον δάσκαλο. «Θα σε στείλω από κει που ήρθες», άκουγα πίσω από την κλειστή πόρτα να ωρύεται ένας πατέρας απέναντι στη νεαρή εκπαιδευτικό που είχε αναλάβει τα πρωτάκια και είχε τολμήσει να του ζητήσει να αξιολογηθεί το παιδί του, καθώς παρατηρούσε σ’ αυτό κάποια σημεία μαθησιακών δυσκολιών.

δάσκαλος
© 2021 Thanassis Stavrakis / AP Photo

Θύμα του ασύδοτου εκπαιδευτικού της παρελθούσας εποχής και του ασύδοτου γονέα του σήμερα ήταν και είναι το παιδί. Ο μαθητής και η μαθήτρια, που περνούν το κατώφλι του σχολείου όχι μόνο για να αποκτήσουν ακαδημαϊκή γνώση, αλλά κυρίως για να κατακτήσουν πολύτιμες κοινωνικές δεξιότητες. Γι’ αυτό και είναι ωφέλιμο –όσο κι αν μερικές φορές γίνεται δύσκολο– γονείς και δάσκαλοι να χτίζουν αρμονικές μεταξύ τους σχέσεις, που θα βασίζονται στην ειλικρίνεια και τον αλληλοσεβασμό.

Ένα παιδί που ακούει συνεχώς τους γονείς να αμφισβητούν το κύρος του εκπαιδευτικού, αντί για θαυμασμό θα νιώσει αδιαφορία για τον δάσκαλο ή τη δασκάλα του, και η σχέση τους σχέση θα κλονιστεί σοβαρά.

σχολείο
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Μην πυροβολείτε τον δάσκαλο

  • Το πρώτο μάθημα που αφορά στη σχολική ζωή δίνεται από το σπίτι: Σεβασμός. Μάθετε το παιδί σας από μικρό να σέβεται τους άλλους. Όχι τους μεγαλύτερους ή τους σοφότερους, αλλά τους Άλλους, που στο σχολείο είναι ο δάσκαλος, ο συμμαθητής, η διπλανή στο θρανίο, η καθαρίστρια.
  • Ανοίξτε δίαυλο επικοινωνίας με τον δάσκαλο. Πηγαίνετε στις συναντήσεις ενημέρωσης για να έχετε μία ολοκληρωμένη εικόνα του παιδιού σας. Το βλαστάρι μας δεν είναι μόνο αυτό που βλέπουμε σπίτι. Έχει και ένα πρόσωπο που φανερώνεται στην κοινωνία και αυτό πρέπει να το γνωρίζουμε.
  • Μην εξαντλείτε τη μεταξύ σας επικοινωνία μιλώντας για βαθμούς και επιδόσεις. Ζητήστε μία ολιστική αξιολόγηση του παιδιού από τον δάσκαλο, χωρίς Α, Β. Γ και λοιπές βαθμολογίες. Και, κυρίως, να μη γκρινιάζετε γι αυτές.
  • Ο δάσκαλος δεν είναι υπάλληλός μας επειδή πληρώνουμε φόρους για το δημόσιο σχολείο ή και δίδακτρα σε κάποιο μεγαλόσχημο ιδιωτικό. Είναι λειτουργός και ως λειτουργό οφείλουμε να τον αντιμετωπίζουμε. Σε περίπτωση που το πρόσωπο αυτό δημιουργεί προβλήματα, αντί να λύνει, ακολουθούμε τη νόμιμη οδό: Σύλλογος Γονέων, Διεύθυνση Σχολείου, Διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κ.ο.κ. Δεν απειλούμε τον δάσκαλο, ούτε τον κακολογούμε σε γονείς και μαθητές.
  • Οι μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες του παιδιού μας δεν είναι επτασφράγιστο μυστικό, για δύο λόγους. Ο προφανής; Αποκαλύπτονται άμεσα στη σχολική αίθουσα. Ο ουσιαστικός; Για να βοηθηθεί ένα παιδί με μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες είναι απαραίτητη η στήριξη από τον δάσκαλο.
  • Ενημερώστε τον εκπαιδευτικό για καθετί που θα μπορούσε να επηρεάσει τη σχολική ζωή του παιδιού σας: ένα οικογενειακό πρόβλημα ή ένα πρόβλημα υγείας του παιδιού, μια τραυματική εμπειρία, η δύσκολη ένταξη του παιδιού σας σε νέα περιβάλλοντα είναι πράγματα που πρέπει να γνωρίζει ο δάσκαλος και η δασκάλα.
  • Μην καλύπτετε συνεχώς το εριστικό παιδί σας που πρωταγωνιστεί σε καβγάδες υιοθετώντας τη διόλου εποικοδομητική στάση: «Φταίει ο Άλλος».
  • Να θυμάστε: Στην εποχή μας, είναι πολλές οι πιθανότητες να έχετε απέναντί σας έναν επιστήμονα εκπαιδευτικό νέας γενιάς, σωστά καταρτισμένο και, λόγω εποχής, ευαισθητοποιημένο απέναντι σε θέματα διαφορετικότητας, αναπτυξιακές και μαθησιακές δυσκολίες και εκφοβιστικές συμπεριφορές. Κι είναι στο χέρι σας να τον στηρίξετε, στηρίζοντας έτσι και το παιδί σας.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.