ΤΙ ΠΤΥΧΙΟ ΕΧΟΥΝ ΟΙ INFLUENCERS ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΟΜΟΡΦΙΑΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΣ;
Στην Κίνα θεσπίστηκαν νέοι, αυστηροί κανονισμοί για τους influencers που προβάλλουν περιεχόμενο με επιστημονικό ή ακαδημαϊκό περιεχόμενο, προκειμένου αυτό να είναι έγκυρο και ασφαλές. Δεν ακούγεται καθόλου κακή ιδέα!
Ένα νέο, αυστηρό μέτρο προωθήθηκε από την Αρχή Διαχείρισης Κυβερνοχώρου της Κίνας (CAC), την κύρια ρυθμιστική αρχή του διαδικτύου, η οποία θεσπίζει υποχρεώσεις τόσο για τους influencers όσο και για τα κορυφαία κοινωνικά δίκτυα στη χώρα. Συγκεκριμένα, οι δημιουργοί περιεχομένου θα έχουν προθεσμία δύο μηνών για να υποβάλουν τις πιστοποιήσεις, τα πτυχία ή τα επαληθευμένα διαπιστευτήριά τους και να αποδείξουν ότι διαθέτουν την απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη για να δημοσιεύουν επιστημονικά και ακαδημαϊκά έγκυρο ενημερωτικό περιεχόμενο σχετικά με την ιατρική, τη νομική, την εκπαίδευση ή τα χρηματοοικονομικά.
Επιπλέον, για πιο αυξημένα επίπεδα διαφάνειας και ασφάλειας, θα απαιτείται να αναφέρονται σαφώς οι πηγές των πληροφοριών και να διευκρινίζεται αν περιλαμβάνονται δραματοποιήσεις ή στοιχεία που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη.
Την ίδια ώρα, πλατφόρμες όπως η Douyin (η κινεζική έκδοση του TikTok), η Bilibili ή η Weibo θα υποχρεούνται να επαληθεύουν τα διαπιστευτήρια των influencers που έχουν κανάλια εκεί και να διασφαλίζουν ότι όλα είναι έγκυρα. Επιπλέον, θα είναι υποχρεωμένες να υπενθυμίζουν στους χρήστες τις δικές τους νομικές και επιστημονικές ευθύνες κατά τη διάδοση περαιτέρω πληροφοριών.
Ban και στις διαφημίσεις ιατρικών υπηρεσιών και προϊόντων
Τα μέτρα της Αρχής δεν σταματούν εκεί, καθώς αποσκοπούν και στην αντιμετώπιση της συγκαλυμμένης διαφήμισης. Αφενός, έχει απαγορευτεί η διαφήμιση ιατρικών υπηρεσιών ή προϊόντων σε όλες τις μορφές (συμπεριλαμβανομένων φαρμάκων, συμπληρωμάτων, διαδικτυακών συμβουλών, υγιεινών τροφίμων κ.λπ.). Αφετέρου, έχει διαταχθεί η κατάργηση λογαριασμών που χρησιμοποιούν εκπαιδευτικές μορφές για την προώθηση προϊόντων, καθώς και εκείνων που υποδύονται επαγγελματικές ταυτότητες.
Τέλος, η Αρχή ορίζει ότι οι πλατφόρμες πρέπει να εκπαιδεύσουν τους αλγόριθμούς τους έτσι, ώστε να εντοπίζουν και να αποκλείουν σεξουαλικό περιεχόμενο που παρουσιάζεται ως εκπαιδευτικό.
Τι ισχύει για τους influencers στον υπόλοιπο κόσμο;
Στόχος του νέου κινεζικού κανονισμού είναι η προστασία των χρηστών, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα και η ακρίβεια των πληροφοριών που διαδίδονται στα κοινωνικά δίκτυα σχετικά με θέματα που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ευημερία του κοινού. Κάτι παρόμοιο εφαρμόζει η Google με το περιεχόμενο YMYL (Your Money or Your Life). Οι ιστότοποι που κατηγοριοποιούνται ως περιεχόμενο YMYL είναι εκείνοι που ασχολούνται με ιατρικά, νομικά, οικονομικά, θέματα ασφάλειας, αγορών κ.λπ. Ως εκ τούτου, μπορούν να επηρεάσουν την υγεία, την ασφάλεια ή την οικονομική σταθερότητα των χρηστών. Λόγω αυτών των χαρακτηριστικών, η Google εφαρμόζει αυστηρότερα κριτήρια κατά την αξιολόγηση τέτοιου περιεχομένου για κατάταξή του στην αναζήτηση.
Επιπλέον, το περιεχόμενο YMYL πρέπει να ικανοποιεί τόσο τους αλγόριθμους αναζήτησης της Google όσο και τους αξιολογητές ποιότητας. Κατά την αξιολόγηση, λαμβάνονται υπόψη οι αρχές του EEAT (Experience, Expertise, Authority, and Trustworthiness). Οι ιστότοποι που επιδεικνύουν μεγαλύτερη συμμόρφωση με αυτά τα κριτήρια προτιμώνται, αποτρέποντας έτσι την πρόσβαση σε περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας ή επιβλαβές.
Η GOOGLE ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΑΥΣΤΗΡΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ ΜΕ ΙΑΤΡΙΚΑ, ΝΟΜΙΚΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ, ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΓΟΡΩΝ.
Με λίγα λόγια, για την Google και τους Κινέζους influencers, αυτό που απαιτείται είναι η απόδειξη της απαραίτητης εκπαίδευσης και εμπειρογνωμοσύνης για να θεωρηθεί ένα ψηφιακό μέσο αρμόδιο για τη δημοσίευση αξιόπιστου περιεχομένου. Ωστόσο, οι influencers στον υπόλοιπο κόσμο παραμένουν στο… απυρόβλητο.
Στην Ισπανία, για παράδειγμα, έχει γίνει κάποια πρόοδος προς ένα νομικό πλαίσιο που επικεντρώνεται στη θέσπιση ενός σαφούς ορισμού του τι συνιστά «influencer» και των υποχρεώσεων που σχετίζονται με ένα τέτοιο προφίλ. Ενδεικτικά, στις 30 Απριλίου 2024, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε το Βασιλικό Διάταγμα 444/2024, γνωστό ως «Νόμος περί Influencer», σύμφωνα με το οποίο οι influencers κρίνονται ως «χρήστες ειδικής σημασίας». Αυτό ορίζει ότι ένας χρήστης θεωρείται τέτοιος εάν πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- Κερδίζει εισόδημα ίσο ή μεγαλύτερο από 300.000€ ετησίως από αυτή τη δραστηριότητα.
- Έχει 1 εκατομμύριο ακόλουθους σε μία μόνο πλατφόρμα βίντεο (ή ο συνολικός αριθμός των ακολούθων σε όλες τις πλατφόρμες φτάνει τα 2 εκατομμύρια).
- Δημοσιεύει τουλάχιστον 24 βίντεο ετησίως.
Οι influencers που πληρούν αυτά τα κριτήρια πρέπει να εγγραφούν σε υποχρεωτικό μητρώο και υπόκεινται στις ακόλουθες υποχρεώσεις:
- Να προσδιορίζουν με σαφήνεια το διαφημιστικό περιεχόμενο, με τη διαφήμιση αλκοόλ, καπνού ή φαρμάκων να απαγορεύεται ρητά.
- Να ζητούν επαλήθευση ηλικίας, αποτρέποντας έτσι την πρόσβαση ανηλίκων σε ακατάλληλο περιεχόμενο.
Μήπως έχει έρθει η ώρα να ισχύσουν αντίστοιχοι περιορισμοί και στον υπόλοιπο κόσμο;