ΤΙ ΔΕΙΧΝΕΙ ΓΙΑ ΣΕΝΑ Η ΑΓΑΠΗ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΑ SECOND-HAND ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ;
Η αγάπη σου για τα second-hand αντικείμενα μαρτυρά πολλά περισσότερα από το γούστο σου και την έμφαση που δίνεις στην ποιότητα...
Η αγορά των second-hand αντικειμένων έχει ένα σταθερά μεγάλο, αν όχι και αυξανόμενο με τα χρόνια κοινό, το οποίο όχι μόνο γοητεύεται από το στιλ και τις μόδες παλαιότερων εποχών, αλλά εκτιμά επίσης την ποιότητα σε ρούχα, έπιπλα και αξεσουάρ, που σε πολλές περιπτώσεις παραμένει αναλλοίωτη.
Την ίδια ώρα, όταν ένα thrift store σε μαγνητίζει, συμβαίνει και κάτι άλλο: Τα αντικείμενα εκεί μοιάζουν να έχουν μια κάπως μεγαλύτερη βαρύτητα από τα ολοκαίνουργια που λανσάρονται ατσαλάκωτα και αστραφτερά στις βιτρίνες. Σαν να έχει υφανθεί στη φόδρα τους η ιστορία των προηγούμενων ιδιοκτητών. Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι το γιατί εσύ θέλεις να έρθεις σε επαφή μαζί της.
Αν αγαπάς τα second-hand αντικείμενα, ίσως είναι επειδή νιώθεις μοναξιά
Ούτε μία, ούτε δύο, μα επτά μεγάλες μελέτες έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, οι οποίες συμφωνούν στο ότι η αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων έχει τη δυνατότητα να συνδέει συμβολικά τους τωρινούς με τους προηγούμενους ιδιοκτήτες τους και αυτό αποτελεί μια ιδιαίτερα ελκυστική ιδέα για τους μοναχικούς καταναλωτές.
Από τα συμπεράσματα των μελετών αυτών προέκυψε ότι το ποσοστό των μοναχικών πελατών ήταν μεγαλύτερο σε ένα βιβλιοπωλείο με μεταχειρισμένα βιβλία σε σύγκριση με ένα συμβατικό βιβλιοπωλείο. Άλλη μελέτη έδειξε ότι την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου οι singles ήταν πιο πιθανό να ψωνίσουν από ένα κατάστημα με second-hand παρά από ένα κατάστημα με νέα προϊόντα, ενώ την περίοδο της πανδημίας η ζήτηση χρησιμοποιημένων αντικειμένων αυξήθηκε κυρίως από άτομα που ζούσαν μόνα.
Σε μια εποχή που η μοναξιά αλλά και η μοναχικότητα βρίσκονται σε άνοδο, οι επιστήμονες διερευνούν τις επιπτώσεις των second-hand προϊόντων στο εμπόριο και πώς τα αισθήματα με τα οποία συνδέονται μπορεί να συμβάλλουν στη μείωση των αποβλήτων.
Το όφελος των second-hand στην ψυχολογία
Οι ερευνήτριες Feifei Huang και Ayelet Fishbach πραγματοποίησαν έναν συνδυασμό νατουραλιστικών και ελεγχόμενων πειραμάτων προκειμένου να αποδείξουν ότι το να νιώθει κανείς μόνος αυξάνει την προτίμησή του για μεταχειρισμένα αντικείμενα από διάφορες κατηγορίες. Όπως εξήγησαν, η αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων λειτουργεί ως έδαφος για να δημιουργηθεί ένας δεσμός με τους προηγούμενους κατόχους, καθώς οι μοναχικοί αγοραστές πιστεύουν ότι τα αντικείμενα αυτά φέρουν κάποια κοινωνικά μεταφερόμενη ουσία. Μάλιστα, δεν τους ενδιαφέρει να γνωρίζουν ποιοι ήταν οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες, τι χαρακτηριστικά ή τι θετικές ποιότητες μπορεί να είχαν. Είναι καθαρά η μοναξιά που τους ωθεί σε αυτά.
Ωστόσο, σημειώνουν οι ερευνήτριες, το φαινόμενο μετριάζεται όταν οι καταναλωτές συμμετέχουν σε δραστηριότητες που δίνουν δυνατότητες κοινωνικής σύνδεσης. Επίσης, μειωμένο ενδιαφέρον προκύπτει και όταν ένα αντικείμενο έχει απορριφθεί από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες, σε αντίθεση με το να έχει προσφερθεί από αυτούς.
Χρησιμεύουν σε κάτι αυτά τα συμπεράσματα;
Ενδιαφέρον έχουν και οι προτάσεις τους, μελετώντας τα παραπάνω συμπεράσματα: «Παρεμβάσεις δημόσιας πολιτικής θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την προώθηση πρακτικών επαναχρησιμοποίησης προϊόντων για άτομα με χρόνια ανάγκη κοινωνικής σύνδεσης. Για παράδειγμα, η προώθηση μεταχειρισμένων ειδών οικιακής χρήσης σε πρωτοετείς φοιτητές θα ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματική, επειδή όταν αυτοί φτάνουν σε μια νέα πανεπιστημιούπολη ή σε ένα νέο μέρος για σπουδές, μπορεί να βιώνουν μοναξιά και να έχουν ανάγκη να αισθάνονται κοινωνικά συνδεδεμένοι».
Κανείς δεν μπορεί να υποσχεθεί ότι το να επιλέγεις second-hand προϊόντα θα σε απαλλάξει από τη μοναξιά σου. Από την άλλη, ποτέ δεν ξέρεις τι μπορεί να συμβεί την επόμενη φορά που θα μπεις σε ένα thrift store…