O ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΥ ΕΣΤΡΩΣΕ ΧΡΥΣΟ ΧΑΛΙ ΓΙΑ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟ ΣΤΙΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ

Ανάμεσα στα έργα του «Forever Is Now .03» που «συνομίλησαν» με τις Μεγάλες Πυραμίδες της Αιγύπτου ήταν ένα χαλί καλυμμένο με φύλλα χρυσού, που φιλοτέχνησε ο Διονύσιος καλώντας τους θεατές να κάνουν διαλογισμό στο ιδιαίτερο αυτό σημείο του κόσμου.

Η Πυραμίδα του Χέοπα είναι η αρχαιότερη και πιο μεγάλη από τις τρεις πυραμίδες στη Νεκρόπολη της Γκίζας, στην Αίγυπτο. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι τη θεωρούσαν ένα από τα «7 θαύματα του κόσμου», ενώ από τους ελληνιστικούς χρόνους θεωρείται –μαζί με τις υπόλοιπες του συμπλέγματος– σήμα κατατεθέν του αιγυπτιακού πολιτισμού.

Εκεί, ο πολιτιστικός οργανισμός CulturVator - Art D’Égypte υλοποίησε για τρίτη χρονιά το project «Forever Is Now», καλώντας σύγχρονους εικαστικούς να δημιουργήσουν έργα τέχνης σε συνομιλία με τα μνημεία που θα στέκουν αγέρωχα «για πάντα».

Από τις 11 συμμετοχές που είχε η διοργάνωση το 2022, φέτος ανέβηκε στις 14. Ανάμεσά τους ήταν και δύο Έλληνες, ένας εκ των οποίων δημιούργησε το πρώτο performance art piece που φιλοξενήθηκε στο Οροπέδιο της Γκίζας κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης.

Διονύσιος
Ο Διονύσιος στο installation με τίτλο «Meditation On Light».
Ο Διονύσιος στο installation με τίτλο «Meditation On Light».

Πρόκειται για το «Meditation On Light», που υπογράφει ο Διονύσιος. «Ήθελα να βάλω τον εαυτό μου σε μια κατάσταση Διαλογισμού, δημιουργώντας έναν χώρο για μένα και τον θεατή να προβληματιστεί και να διαλογιστεί πάνω στην έννοια του Φωτός», λέει ο ίδιος στο OW.

«Meditation On Light»

«Αυτό το έργο συνίστατο στο να έρχομαι καθημερινά στην έρημο και να εφαρμόζω φύλλα χρυσού σε ένα λινό χαλί τοποθετημένο στο έδαφος. Κάθε μέρα, έκανα την ίδια επαναλαμβανόμενη κίνηση για ώρες, διαπιστώνοντας ότι την επόμενη μέρα η φύση την είχε σβήσει».

Πυραμίδες

Αφότου ο Διονύσιος έφυγε από την Αίγυπτο και για όσο διήρκεσε η διοργάνωση, ο κάθε θεατής ήταν ευπρόσδεκτος να πατήσει στο χρυσό αυτό χαλί, να καθίσει επάνω του και να διαλογιστεί. Όπως λέει ο δημιουργός, «έγινε ένας τόπος ειρήνης, πολύ πιο ισχυρός από ό,τι θα μπορούσα να φανταστώ, λαμβάνοντας υπόψη το γεωπολιτικό τοπίο του σήμερα».

Meditation of Light
Φωτογραφία: Walaa El Shaer

«Το να βλέπω ένα κομμάτι μου μπροστά από τις Πυραμίδες και να επιτρέπω στον οποιονδήποτε να δει τον εαυτό του μέσα από τη δουλειά μου είναι μια συναισθηματική εμπειρία που μπορεί να δράσει μεταμορφωτικά στη ζωή», είχε πει ο Διονύσιος μετά τα εγκαίνια. «Η ιστορία συναντά το μέλλον και είμαι ήδη παρών στη στιγμή αυτή. Στόχος μου είναι να δημιουργήσω έναν χώρο και τις συνθήκες που θα επιτρέψουν στον κόσμο να επικοινωνήσει με οικουμενικές αξίες, και το Οροπέδιο της Γκίζας είναι ένα από τα πιο φορτισμένα ενεργειακά μέρη που έχω βρεθεί ποτέ».

Η δεύτερη ελληνική παρουσία στις Πυραμίδες

Το άλλο έργο του «Forever Is Now .03» που είχε ελληνική υπογραφή φιλοτεχνήθηκε από τον Κώστα Βαρώτσο. Με τίτλο «Horizon», εστίασε στη σχέση του ποταμού Νείλου με το Οροπέδιο της Γκίζας, στο γνώριμο στυλ του δημιουργού.

Κώστας Βαρώτσος
Ο Κώστας Βαρώτσος μπροστά από το έργο του. Φωτογραφία: Hesham Al Saifi
Ο Κώστας Βαρώτσος μπροστά από το έργο του.

«Η σημασία του έργου είναι να εγκαθιδρύσει μία σύνδεση ανάμεσα σε όλα τα στοιχεία της φύσης στην περιοχή που το περιβάλλει», εξήγησε ο ίδιος. «Για μένα, ο ορίζοντας ανέκαθεν συνιστούσε μια πρόγνωση του μέλλοντος, προς κάτι που έρχεται, θέτοντας την έννοια του ορίζοντα στον χώρο, ενώ την ίδια στιγμή καθορίζει μια τοποθέτηση απέναντι στη ζωή».

Τα άλλα 12 έργα του «Forever Is Now .03»

Πυραμίδες
Φωτογραφία: Kollectiv

Το έργο του Αιγύπτιου Mohamed Banawy είχε τίτλο «As Above, As Below», φράση από τους «Σμαραγδένιους πίνακες του Θωθ», σύμφωνα με τους οποίους ο υλικός κόσμος αποτελεί αντανάκλαση ενός άλλου κόσμου που υπάρχει σε άλλη διάσταση.

Artur

Ο Βραζιλιάνος Arthur Lescher δημιούργησε το «The Observatory», ένα έργο που εντάσσεται στην έρευνά του για τον άνθρωπο και τη θέση του στο σύμπαν.

Πυραμίδες
Φωτογραφία: Walaa Al Shaer

Η Carol Feuerman, από τις ΗΠΑ, φιλοτέχνησε το γλυπτό «Egyptian Woman in the Form of the Goddess Hathor», δίνοντας τη μορφή μιας σύγχρονης γυναίκας στην αιγυπτιακή θεότητα Άθωρ.

Sam Shendi

Ο Αγγλο-Αιγύπτιος Sam Shandi παρουσίασε το «Phantom Temple», έναν ναό-φάντασμα που θεωρεί ότι συνδέει το παρελθόν με το μέλλον, δείχνοντας αφενός ότι ο αρχαίος Αιγυπτιακός πολιτισμός άφησε ένα ανεξίτηλο σημάδι στον τόπο, αφετέρου ότι η φαντασία μας μπορεί να μας ταξιδέψει στον χρόνο.

Azza Al Qubaisi

Η Azza Al Qubaisi, από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, δημιούργησε το «Treasures», καλώντας τους θεατές να περπατήσουν ανάμεσα στα μέρη του για να ανακαλύψουν τον κρυμμένο θησαυρό – σύμβολο για τις επιδιώξεις που κρύβονται μέσα τους.

Πυραμίδα

Το έργο «The Gateway of Light» του Βέλγου Arne Quinze ήταν ένας εναλλακτικός «ήλιος», που επέτρεπε στον θεατή να δει τις Πυραμίδες υπό διαφορετική οπτική μέσα από τα κενά του.

Πυραμίδες
Φωτογραφία: Walaa Al Shaer

Ο Γάλλος JR είχε στήσει στην περσινή διοργάνωση στις Πυραμίδες ένα photobooth –σε σχήμα πυραμίδας– μέσα στο οποίο μπορούσαν να φωτογραφηθούν οι επισκέπτες. Φέτος, παρουσιάζει το έργο «From the Inside Out» με ασπρόμαυρα πορτρέτα από το project, μια ιδέα που υλοποιεί σε διάφορα μέρη από το 2011.

Sabine Marcelis

Το έργο «Ra», της Ολλανδής Sabine Marcelis, είναι εμπνευσμένο από τον ήλιο. Όχι μόνο παραπέμπει σε ηλιακό ρολόι, αλλά επίσης αξιοποιεί τη δύναμη του ήλιου μετατρέποντάς τη σε ενέργεια.

Πυραμίδα

Ο Σαουδάραβας Rashed Al Shashai έφτιαξε την «Transparent Pyramid», μια πυραμίδα από φύλλα φοίνικα πλεγμένα με μια αρχαία αιγυπτιακή τεχνική.

Φωτογραφία: Hesham Al Saifi

Ο Rashid Al Khalifa, από το Μπαχρέιν, παρουσίασε το «Timeless Reality», έναν «λαβύρινθο από πλάκες φτιαγμένες από διάφορα υλικά –μάρμαρο, πέτρα, ατσάλι, φάιμπεργκλας– και χαραγμένες με μοτίβα εμπνευσμένα από το βιβλίο «Ο Πύργος της Βαβέλ», του πολυμαθή Ιησουίτη Αθανάσιου Κίρχερ (1679).

Η Pilar Zeta, από την Αργεντινή, εμπνεύστηκε από τον αρχαίο αιγυπτιακό μυστικισμό για να δημιουργήσει το «Mirror Gate», σαν μία πύλη ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, που συνδυάζει φυσικές και τεχνητές πρώτες ύλες.

Stephan Breuer

Το έργο του Γάλλου Stephan Breuer έχει τίτλο «Temple •|•», με ένα αντεστραμμένο χρυσό τρίγωνο που παραπέμπει στις Πυραμίδες, ενώ σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την εξέλιξη του ανθρώπου.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.