Ο ΙΑΠΩΝΑΣ KENGO KUMA ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: «ΟΙ ΔΥΟ ΧΩΡΕΣ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ»
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Ιάπωνας αρχιτέκτονας Kengo Kuma ήρθε στην Αθήνα και μίλησε για το πώς συνδέει την αρχιτεκτονική με το φυσικό περιβάλλον, για την επιτακτική ανάγκη για βιώσιμα κτίρια, αλλά και για τη Riviera Galleria, το έργο που υπογράφει εντός του project «The Ellinikon».
«Εγώ έρχομαι από την Ιαπωνία, τη χώρα του ξύλου. Εσείς, η Ελλάδα, είστε χώρα της πέτρας. Μπορούμε να δουλέψουμε μαζί και βρούμε βιώσιμες λύσεις για το μέλλον και των δυο μας». Ο χαμογελαστός και ευδιάθετος Kengo Kuma καταχειροκροτείται από το πολυπληθές κοινό κατά την ομιλία του στους κήπους του The Ellinikon, με τον ήλιο μόλις να έχει αρχίσει να δύει.
Αυτή τη θέα προς το ηλιοβασίλεμα, τη θάλασσα και τα νησιά του Σαρωνικού θα έχουν οι επισκέπτες του έργου που υπογράφει ο κορυφαίος Ιάπωνας αρχιτέκτονας εντός της αστικής ανάπλασης που πραγματοποιείται στους χώρους του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού από τη Lamda Develpoment.
Η Riviera Galleria, όπως θα ονομάζεται, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2026 και θα βρίσκεται μπροστά στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά. Πρόκειται για ένα συγκρότημα με εμπορικά καταστήματα και χώρους εστίασης, αναψυχής και ψυχαγωγίας.
«Θέλαμε να προτείνουμε μια άλλη λύση για τα παραλιακά κτίρια», σχολίασε ο Kengo Kuma, εξηγώντας πως η Riviera Galleria θα εκτείνεται οριζόντια, σε χαμηλό ύψος. Με την έμπνευσή του πάντα να αντλείται από το φυσικό περιβάλλον όπου θα κατασκευαστεί ένα κτίριο, έδωσε κίνηση στα εξωτερικά στέγαστρα του συγκροτήματος, προσθέτοντας έναν κυματισμό.
Αυτό το κύμα το ντύνει το τρίτο υλικό που αγαπά πολύ ο αρχιτέκτονας, μετά το ξύλο και την πέτρα: το ύφασμα. «Εδώ ερχόμαστε σε ένα υλικό πολύ πιο μαλακό, το ύφασμα, που ταιριάζει απόλυτα με την θάλασσα που βρίσκεται μπροστά από το κτίριο και μπορεί να ζωντανέψει την κίνηση του κύματος, προσδίδοντας μια πολύ διαφορετική αίσθηση από αυτήν που θα έδινε π.χ. το τσιμέντο», σημείωσε.
Με έντονη την πίστη στα φυσικά υλικά και τη βιωσιμότητα, ο βραβευμένος 70χρονος Ιάπωνας μας παρουσίασε χαρακτηριστικά έργα δικά του, δίνοντας έμφαση και στο θέμα της πολιτιστικής ανταλλαγής μεταξύ Δύσης και Άπω Ανατολής. Τα μεγάλα ανοίγματα προς τη φύση, η αίσθηση πως το κτίριο «σβήνει» απαλά μέσα στο φυσικό περιβάλλον που το περικλείει είναι χαρακτηριστικά σχεδόν όλων των σχεδίων του.
Ξεχώρισε το Εθνικό Στάδιο της Ιαπωνίας, το οποίο κατασκεύασε για την Ολυμπιάδα του Τόκυο του 2020, στο κέντρο του Τόκυο, μέσα σε ένα δάσος: ένα στάδιο με φυσικό αερισμό, ξύλινες προσόψεις και υβριδική οροφή από ξύλο και ατσάλι.
Η συγκυρία μάλιστα, της επιδημίας Covid-19, που επέβαλε οι αγώνες να γίνουν χωρίς θεατές εντός του σταδίου, του έδωσε περαιτέρω τροφή για δημιουργικότητα στον σχεδιασμό, όπως μας εξήγησε. «Οι θέσεις βάφτηκαν πολύχρωμες, δημιουργώντας την αίσθηση στους αθλητές πως υπάρχει κοινό εκεί και τους παρακολουθεί. Ήρθαν μάλιστα αθλητές και μου είπαν πόσο τους βοήθησε αυτό το τρικ, ήταν σαν να μπορούσαν να αισθανθούν την ενέργεια του κόσμου που ήθελε να είναι εκεί αλλά δεν μπορούσε».
Της ομιλίας είχε προηγηθεί μια συζήτηση στρογγυλής τράπεζας, όπου Έλληνες και Ιάπωνες φοιτητές Αρχιτεκτονικής βρέθηκαν μαζί με τον Kengo Kuma για να συζητήσουν τα συμπεράσματα ενός φιλόδοξου και πρωτοποριακού ακαδημαϊκού εργαστηρίου ανταλλαγής που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι: φοιτητές και από τις δύο χώρες διέτρεξαν την Ιαπωνία και την Ελλάδα, μελετώντας την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της καθεμιάς.
«Ήταν μια εμπειρία ζωής, ένα μοναδικό μάθημα αρχιτεκτονικής. Ήμασταν από νωρίς το πρωί ως αργά το βράδυ σε μνημεία, κτίρια αρχιτεκτονικής αξίας, οικισμούς, τοπικές κοινότητες», μας είπαν Έλληνες φοιτητές που συμμετείχαν στο project «Υλικοί Πολιτισμοί: Ο τρόπος του Ξύλου και ο τρόπος της Πέτρας».
«Η Ελλάδα και η Ιαπωνία έχουν πολύ διαφορετική παραδοσιακή αρχιτεκτονική, η μία χώρα με την πέτρα, η άλλη με το ξύλο. Κι όμως, εγώ μπορώ να δω τις ομοιότητες και το πιο βασικό, τον σεβασμό προς τη φύση», καταλήγει ο Kengo Kuma, ένας κατά βάση «αντι-εμπορικός» αρχιτέκτονας, που με το Riviera Galleria θα δώσει και στην Αθήνα ένα κτίριο-ωδή στην απλότητα του σχεδιασμού και την αρμονία – με το περιβάλλον του, τη θάλασσα και τη φυσική βλάστηση.