ΕΧΕΙΣ ΔΕΙ ΠΟΤΕ ΠΛΟΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑΝΕ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ;
Η εντυπωσιακή υδατογέφυρα Veluwemeer είναι ένα επίτευγμα μηχανικής που αξίζει να δεις από κοντά αν ποτέ βρεθείς στην Ολλανδία.
Βλέποντας τα βίντεο και τις φωτογραφίες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, εντυπωσιάζεσαι. Η υδατογέφυρα Veluwemeer στην Ολλανδία είναι ένα πραγματικό θαύμα της μηχανικής, που έχει μετατραπεί και σε σύμβολο της ολλανδικής καινοτομίας. Είναι από εκείνα τα έργα που σε κάνουν να θαυμάζεις την ανθρώπινη ευφυΐα και το πώς μπορείς να βρεις λύσεις για να διαχειριστείς πολλαπλά ζητήματα. Θέληση να υπάρχει.
Πρόκειται για μια μοναδική κατασκευή που έχει μεταφέρει ένα κανάλι ακριβώς πάνω από τη λίμνη, συνδέοντας τις επαρχίες Flevoland και Gelderland. Για την κατασκευή αυτή απαιτήθηκαν χρόνια σχεδιασμού και πραγματικά άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι μεταφορές και η διαχείριση των υδάτων στην περιοχή.
Το εξαιρετικό αυτό έργο διευκολύνει τη μετακίνηση και τη ναυσιπλοΐα, ενώ συμβάλλει στη σωστή κατανομή του νερού και στον καλύτερο έλεγχο των πλημμυρών. Με τον πρωτότυπο σχεδιασμό του και τα πρακτικά οφέλη του, εξελίχθηκε σε τουριστικό αξιοθέατο.
Η υδατογέφυρα που ενώνει κόσμους
Όταν εγκαινιάστηκε το 2002, η σύγχρονη αυτή κατασκευή ξεχώρισε αμέσως. Οι μηχανικοί αποφάσισαν να αφήσουν στην άκρη τις κλασικές λύσεις και να δοκιμάσουν κάτι εντελώς διαφορετικό: μια γέφυρα ύδατος. Έτσι, η υδάτινη οδός περνάει πάνω από την εθνική οδό Ν302, σε ένα σημείο όπου ο δρόμος διασχίζει τη λίμνη.
Ο Ν302 συνδέει την ηπειρωτική Ολλανδία με το Flevoland, το μεγαλύτερο τεχνητό νησί στον κόσμο, μια περιοχή που δημιουργήθηκε από το μηδέν και σήμερα περιβάλλεται από τρεις τεχνητές λίμνες. Καθημερινά, περίπου 28.000 οχήματα περνούν από τον δρόμο αυτό, κάτι που έκανε τον σχεδιασμό της υδατογέφυρας ακόμα πιο απαιτητικό.
Πώς λειτουργεί
Η υδατογέφυρα είναι σχετικά ρηχή. Έχει μόλις 3 μέτρα βάθος, αρκετό για να επιτρέπει τη διέλευση μικρών σκαφών πάνω από τον δρόμο. Στις δύο πλευρές υπάρχουν πεζόδρομοι, για όσους θέλουν να τη διασχίσουν με τα πόδια, ενώ ο δρόμος διαθέτει λωρίδες ποδηλάτων.
Το ενδιαφέρον βρίσκεται στο ότι η κυκλοφορία ρέει ομαλά και από πάνω και από κάτω. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής μέσα στη λίμνη, ο δρόμος είναι υπερυψωμένος. Ωστόσο, για μια μικρή έκταση μόλις 17 μέτρων, βυθίζεται λίγο κάτω από την επιφάνεια του νερού, ώστε να περάσει από πάνω η υδατογέφυρα.
Γιατί επιλέχθηκε αυτή η λύση;
Στο στάδιο του σχεδιασμού εξετάστηκαν πολλές πιθανότητες: κινητές γέφυρες, φέρι μποτ, ακόμη και σήραγγες. Καμία όμως δεν ταίριαζε στις ανάγκες της περιοχής. Ο Ν302 είναι κομβικός οδικός άξονας και η διακοπή της κυκλοφορίας για τη λειτουργία μιας κινητής γέφυρας ή ενός φέρι μποτ θεωρήθηκε μη ρεαλιστική. Η λύση της σήραγγας ήταν μια πιθανότητα, αλλά θα απαιτούσε μεγαλύτερο χρόνο και είχε υψηλότερο κόστος. Έτσι, οι μηχανικοί κατέληξαν στη δημιουργία μιας σύντομης, αλλά απόλυτα λειτουργικής υδατογέφυρας.
Μπορεί η συγκεκριμένη κατασκευή να μην κατέχει κάποιο παγκόσμιο ρεκόρ, όμως σίγουρα ξεχωρίζει. Είναι μία από τις συντομότερες και ίσως πιο συναρπαστικές υδατογέφυρες παγκοσμίως. Ένα έργο που συνδυάζει πρακτικότητα, σχεδιαστική φαντασία και τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο οι Ολλανδοί εδώ και αιώνες συμπορεύονται με το νερό.