Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΗΨΗ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΜΩΡΟΥ
Οι διατροφικές συνήθειες του πατέρα πριν από τη σύλληψη ίσως επηρεάζουν το βάρος γέννησης του μωρού, σύμφωνα με νέα επιστημονική μελέτη.
Μάλλον δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην αλλάζει αυθόρμητα έκφραση και διάθεση, όταν βλέπει ένα μωρό που έχει «δίπλες» στα πόδια και τα χέρια. Επίσης, δεν πρέπει να υπάρχει άνθρωπος που να μη θέλει να ζουλήξει αυτές τις «δίπλες», κάτι που μπορεί να μην απολαμβάνει το παιδί, αλλά λειτουργεί εξαιρετικά στον εγκέφαλο των ενηλίκων. Διά της αφής ξεφορτωνόμαστε αυτομάτως ό,τι μπορεί να βασανίζει το μυαλό μας και να μας αγχώνει, και μετά νιώθουμε πιο χαλαροί.
Αυτές οι χαρακτηριστικές «δίπλες» θα μπορούσαν να σχετίζονται με τη διατροφή του πατέρα, λένε ερευνητές από τη Βραζιλία στην πρόσφατα δημοσιευμένη έρευνά τους.
Για την ακρίβεια, αναφέρουν ότι όσο περισσότερα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα τρώει ένας μπαμπάς, τόσο υψηλότερο είναι το βάρος γέννησης του μωρού και τόσο περισσότερο λίπος έχει στους μηρούς και στην υπερλαγόνια περιοχή, ακριβώς πάνω από το ισχίο.
Μελέτες έχουν συσχετίσει τις υπερεπεξεργασμένες τροφές με υψηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, καρκίνου, μεταβολικού συνδρόμου, παχυσαρκίας, μη αλκοολικής λιπώδους νόσου του ήπατος, διαβήτη τύπου 2, κατάθλιψης, άνοιας, ακόμη και πρόωρου θανάτου.
Διευκρινίζεται πως το να είναι ένα παχουλό μωρό δεν αποτελεί λόγο ανησυχίας, ωστόσο αυτά τα σημάδια θα μπορούσαν να συνδέονται με αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι οποίες ενδέχεται να τα ακολουθούν και στην ενήλικη ζωή.
Τι σημαίνει το μεγαλύτερο βάρος ενός νεογέννητου
Οι περισσότερες μελέτες που αφορούν την υγεία των μωρών έχουν επικεντρωθεί στη διατροφή και την υγεία της μητέρας πριν την εγκυμοσύνη, κατά τη διάρκεια αυτής και μετά τη γέννηση του παιδιού. Δεν έχει μελετηθεί εξίσου η επίδραση της διατροφής του πατέρα, ζήτημα που επιχείρησαν να διερευνήσουν οι επιστήμονες διατροφολογίας του Universidade de São Paulo.
Η Daniela Sartorelli, συγγραφέας της μελέτης, σχολίασε: «Η εργασία μας δείχνει ότι η διατροφή του πατέρα έχει επίσης μεγάλη σημασία για την υγεία του μωρού».
ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΕΙΚΑΖΟΥΝ ΟΤΙ ΟΙ ΥΠΕΡΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΠΡΟΑΓΟΥΝ ΤΗ ΧΡΟΝΙΑ ΦΛΕΓΜΟΝΗ, ΕΠΗΡΕΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΣΠΕΡΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΓΟΝΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΕΜΒΡΥΟ.
Φάνηκε πως οι μπαμπάδες που τρώνε πολλές υπερεπεξεργασμένες τροφές αποκτούν μωρά που ζυγίζουν περισσότερο. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, τόσο το υπερβολικά υψηλό όσο και το υπερβολικά χαμηλό βάρος γέννησης έχουν συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο θνησιμότητας και προβλημάτων υγείας αργότερα στη ζωή, π.χ. καρδιακές παθήσεις, διαβήτη τύπου 2 και ορισμένους τύπους καρκίνου.
Το υπερβολικό βάρος μπορεί επίσης να επιβραδύνει τα κινητικά ορόσημα της ανάπτυξης, όπως το μπουσούλημα και το περπάτημα.
Πώς συνδέεται τι τρώει ο πατέρας με το βάρος του μωρού
Ως προς τον λόγο που συμβαίνει αυτό, οι ερευνητές πρότειναν πως οι υπερεπεξεργασμένες τροφές προάγουν τη χρόνια φλεγμονή, επηρεάζοντας το σπέρμα και την έκφραση συγκεκριμένων γονιδίων στο έμβρυο.
Η Mariana Rinaldi Carvalho, συν-συγγραφέας της μελέτης, εξήγησε ότι «αυτή η διαδικασία είναι γνωστή ως επιγενετική. Η γονιδιακή δραστηριότητα μπορεί να “ενεργοποιηθεί” ή να “απενεργοποιηθεί” ανάλογα με τις διατροφικές συνήθειες του πατέρα».
Η επιστημονική ομάδα εξέτασε το γονίδιο IGF-II, το οποίο κληρονομείται και από τους δύο γονείς, όμως φυσιολογικά εκφράζεται κυρίως το αντίγραφο που προέρχεται από τον πατέρα. Το γονίδιο αυτό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του εμβρύου.
Η κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφών από τους μπαμπάδες συσχετίστηκε με υψηλότερο βάρος γέννησης στο μωρό, ενώ τα ευρήματα για τις διατροφικές συνήθειες της μητέρας έδειξαν το αντίθετο. Συγκεκριμένα, το να τρώνε οι μητέρες τέτοιες τροφές στην αρχή της εγκυμοσύνης (μέχρι την 16η εβδομάδα) συσχετίστηκε με χαμηλότερο βάρος γέννησης, μικρότερο ύψος και μικρότερη περιφέρεια κεφαλής κατά τη γέννηση.
ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΕΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΘΥΜΙΖΟΥΝ ΣΕ ΓΕΥΣΗ ΚΑΙ ΥΦΗ ΦΑΓΗΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΝ ΣΕ ΜΙΑ ΟΙΚΙΑΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό συμβαίνει επειδή οι υπερεπεξεργασμένες τροφές είναι «φτωχές σε θρεπτικά συστατικά» και γι' αυτό προτείνουν οι υποψήφιοι γονείς να τις αποφεύγουν γενικότερα, αλλά ιδιαίτερα κατά την περίοδο που προσπαθούν να αποκτήσουν παιδί.
Προσέξτε τρόφιμα που παρασκευάζονται από εκχυλίσματα αντί για ολόκληρες τροφές και παράγονται βιομηχανικά. Συχνά περιλαμβάνουν συντηρητικά, γλυκαντικά, χρωστικές ουσίες, ενισχυτικά γεύσης, γαλακτωματοποιητές και άλλα πρόσθετα που δεν βρίσκονται σε μια τυπική κουζίνα στο σπίτι. Έχουν σχεδιαστεί ώστε να θυμίζουν σε γεύση και υφή τρόφιμα που θα παρασκευάζονταν σε μια οικιακή κουζίνα.
Για παράδειγμα, μπορεί να βρείτε συνθετική βανιλίνη αντί για πραγματική βανίλια. Σταθεροποιητές μπορεί να χρησιμοποιηθούν για πράγματα όπως σάλτσες, για να διατηρούν το λάδι και το ξύδι μαζί όπου θα διαχωρίζονταν φυσικά.
Μερικά παραδείγματα εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων είναι τα αναψυκτικά, τα μείγματα σε σκόνη για την παρασκευή ποτών με γεύση φρούτων, τα γλυκά και οι σοκολάτες, οι μπάρες δημητριακών, το παγωτό, το συσκευασμένο ψωμί, η μαργαρίνη, τα μείγματα για κέικ, τα δημητριακά πρωινού, οι προπαρασκευασμένες πίτσες, οι κοτομπουκιές και οι ψαροκροκέτες, τα λουκάνικα, τα χάμπουργκερ και άλλα ανασυσταμένα προϊόντα κρέατος, και τα στιγμιαία noodles.