ΠΩΣ Η GEN Z ΚΑΙ ΟΙ MILLENNIALS ΔΙΝΟΥΝ ΝΕΟ ΝΟΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ
Η Gen Ζ και οι Millennials επαναπροσδιορίζουν την εργασία, δίνοντας προτεραιότητα στην ισορροπία, το νόημα και την ευημερία.
Το συζητάμε στις παρέες αλλά και με τους συναδέλφους μας: Τόσο η εργασία όσο και η σχέση μας μαζί της αλλάζουν διαρκώς και μοιάζουν όλο και λιγότερο σε αυτές που είχε γνωρίσαν οι προηγούμενες γενιές. Μέσα στα επόμενα χρόνια, όσοι είμαστε εκπρόσωποι της Gen Ζ ή Millennials αναμένεται να αποτελούμε περίπου τα 2/3 του εργατικού δυναμικού, γεγονός που σημαίνει ότι είναι πιθανό να διαμορφώσουμε καθοριστικά το μέλλον της εργασίας.
«Καθώς οι γενιές αυτές περιηγούνται σε έναν εργασιακό κόσμο που αλλάζει ραγδαία, επανεκτιμούν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να πετύχουν και την υποστήριξη που επιθυμούν από τους εργοδότες τους», αναφέρει η Elizabeth Faber, Global Chief People & Purpose Officer της Deloitte, με αφορμή τη νέα Global Gen Z and Millennial Survey της εταιρείας. Με άλλα λόγια, οι γενιές αυτές αναζητούν να επαναπροσδιορίσουν την ουσία της εργασίας.
Χαλίφης στη θέση του χαλίφη; Μπα, δεν νομίζω
Αν και τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η εξέλιξη είναι σημαντική για τις δύο γενιές, οι εργαζόμενοι επαναπροσδιορίζουν τι σημαίνει επαγγελματική εξέλιξη. Προτεραιότητά τους δεν είναι πλέον η αναρρίχηση στις υψηλότερες θέσεις της ιεραρχίας. Στην πραγματικότητα, μόνο το 6% των ερωτηθέντων της Gen Ζ και των Millennials δήλωσαν ότι αυτός είναι ο πρωταρχικός επαγγελματικός του στόχος. Αντιθέτως, αναζητούν ευκαιρίες να ευδοκιμήσουν τόσο εντός όσο και εκτός εργασίας.
Αναζητώντας μάθηση και εξέλιξη
Η Gen Ζ και οι Millennials αναζητούν ευκαιρίες μάθησης και εξέλιξης μέσω πολλαπλών καναλιών, δίνοντας προτεραιότητα στην ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής, αντί για την παραδοσιακή εταιρική ανέλιξη. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν είναι φιλόδοξοι.
Οι δύο αυτοί παράγοντες είναι κορυφαίοι λόγοι επιλογής εργοδότη. Έτσι, το 70% της Gen Ζ και το 59% των Millennials καλλιεργούν δεξιότητες που θεωρούν σημαντικές σε εβδομαδιαία βάση. Επιπλέον, το 57% της Gen Ζ και το 56% των Millennials χρησιμοποιούν γενετική τεχνητή νοημοσύνη (Gen AI) στην εργασία, ενώ πάνω από τους μισούς κάθε ομάδας θεωρούν τις συγκεκριμένες δεξιότητες σημαντικές για την καριέρα τους. Παρ' όλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό (το 63% και 65% αντίστοιχα) ανησυχεί για την απώλεια θέσεων λόγω αυτοματοποίησης.
Οι επαγγελματίες των γενιών αυτών δίνουν προτεραιότητα στις λεγόμενες ήπιες δεξιότητες (soft skills), δηλαδή στις προσωπικές, κοινωνικές και διαπροσωπικές ικανότητες που σχετίζονται με τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε και αντιμετωπίζουμε την εργασία (π.χ. επικοινωνία, ηγεσία, ενσυναίσθηση), τη διαχείριση του χρόνου και τις γνώσεις που αφορούν τον κλάδο τους. Το 86% της Gen Ζ και το 85% των millennials θεωρούν τις παραπάνω δεξιότητες απαραίτητες.
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ Η ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΕΝΟΣ ΙΣΧΥΡΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΤΗΣ GEN Ζ ΚΑΙ ΤΟΥΣ MILLENNIALS.
Ο ρόλος των εργοδοτών
Πώς μπορούν οι οργανισμοί να υποστηρίξουν τους εργαζόμενους σε αυτό το διαφορετικό επαγγελματικό ταξίδι;
- Εστιάζοντας στην καθοδήγηση και στην μάθηση στην εργασία: Το 86% της Gen Ζ και το 84% των Millennials αναζητούν καθοδήγηση και μέντορες, ενώ το 88% και το 89% αντίστοιχα θεωρούν σημαντική την πρακτική εμπειρία και τη μάθηση στον χώρο εργασίας. Οι εργαζόμενοι προτιμούν εσωτερικά προγράμματα, με χρόνο αφιερωμένο στη μάθηση χωρίς να επιβαρύνεται το καθημερινό τους πρόγραμμα και εκτιμούν την οικονομική υποστήριξη για εκπαιδευτικές ευκαιρίες, την πρόσβαση σε εκπαιδευτικές πλατφόρμες και προγράμματα όπως η εναλλαγή θέσεων εργασίας.
- Μετατρέποντας τους managers σε μέντορες: Οι εργαζόμενοι αυτοί θέλουν από τους manager καθοδήγηση, υποστήριξη, έμπνευση και βοήθεια για τη διατήρηση του work-life balance. Ωστόσο, σύμφωνα με προηγούμενη έκθεση της Deloitte Global, οι προϊστάμενοι αφιερώνουν σχεδόν το 40% του χρόνου τους για την επίλυση άμεσων προβλημάτων και τη διεκπεραίωση διοικητικών εργασιών και μόνο το 13% στην ανάπτυξη των ομάδων τους.
Η τριάδα της εργασιακής ευτυχίας
Χρήματα, σκοπός και ευεξία είναι αλληλένδετα για τη Gen Ζ και τους Μillennials. Αυτοί οι παράγοντες είναι το κλειδί για τις επιχειρήσεις ώστε να προσελκύσουν ταλέντα, να μειώσουν τα ποσοστό παραιτήσεων και να ενεργοποιήσουν τους εργαζομένους τους.
Η αίσθηση οικονομικής ασφάλειας επηρεάζει τα επίπεδα ευτυχίας των εργαζομένων. Τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι το 60% των οικονομικά ασφαλών της Gen Ζ και το 68% των Millennials δηλώνουν ευτυχισμένοι, σε σχέση με το 28% και 31% αντίστοιχα των οικονομικά ανασφαλών. Επίσης, πάνω από 80% των ερωτηθέντων αναφέρουν το οικονομικό τους μέλλον και τα καθημερινά έξοδα ως πηγές άγχους, πάνω από τους μισούς ζουν μόνο με τοn μισθό τους, ενώ πάνω από το 1/3 δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα με τα μηνιαία έξοδα.
Όσον αφορά την ψυχική υγεία, λιγότεροι από έξι στους δέκα αξιολογούν την ψυχική τους ευεξία ως καλή ή πολύ καλή, με το 40% της Gen Ζ και το 34% των millennials να νιώθουν στρες συνεχώς. Η εργασία αποτελεί τη βασική πηγή του, μαζί με τις οικονομικές ανησυχίες, τις πολλές ώρες εργασίας και την έλλειψη αναγνώρισης.
Ο τρίτος πυλώνας εργασιακής ευτυχίας είναι το νόημα στην εργασία, με το 89% της Gen Ζ και το 92% των Millennials να θεωρούν το αίσθημα σκοπού σημαντικό για την ικανοποίηση και την ευημερία τους. Μάλιστα, σχεδόν οι μισοί των ερωτηθέντων έχουν εγκαταλείψει θέσεις που δεν τους το πρόσφεραν, ενώ περίπου το 40% έχουν απορρίψει εργασίες ή εργοδότες που δεν συμβάδιζαν με τις προσωπικές τους αξίες.
Πάντως, αν δεν μπορούν να συνδυάσουν και τα τρία αυτά στοιχεία, τότε προτιμούν το work-life balance και τον υψηλότερο μισθό, που τους δίνουν χρόνο και πόρους για να επιφέρουν τις αλλαγές που θέλουν εκτός εργασιακού περιβάλλοντος.
Η Παγκόσμια Έρευνα της Deloitte για τη Gen Ζ και τους Μillennials αποτελεί έκκληση προς τις επιχειρήσεις να επανεξετάσουν τις πρακτικές, τις διαδικασίες και τις πολιτικές τους, ώστε να καλύψουν τα κενά και να κατανοήσουν πώς να ανταποκριθούν στις ανάγκες αυτών των γενεών στον χώρο εργασίας.