Εικονογράφηση: Ελένη Καστρινογιάννη

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΤΑΛΕΝΤΟ ΣΤΟ ΑΘΛΗΜΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ – ΤΙ ΤΟΥ ΛΕΤΕ;

Αν το παιδί σας έχει επιλέξει ένα άθλημα στο οποίο φαίνεται να μην είναι «αστέρι», θέλει προσεκτικούς χειρισμούς από πλευράς σας, για να μην πάρει λάθος μήνυμα.

Έρχεται αυτή η ηλικία στη ζωή ενός παιδιού, που μπορεί να αρχίσει μια δραστηριότητα. Πιο συγκεκριμένα, ένα σπορ. Είναι χρήσιμο να θυμάστε πως σημασία δεν έχει ποιο άθλημα αρέσει σε εσάς (ή πιο κάνατε εσείς μικροί και, αν είχατε καταφέρει να διαπρέψετε, θα είχατε σωθεί οικονομικά), αλλά αυτό που θα αρέσει στο παιδί αφού δοκιμάσει διάφορα.

Ακόμα, βέβαια, και αν του αρέσει κάποιο άθλημα, μπορεί να μην επιδείξει ιδιαίτερο ταλέντο σε αυτό. Κατά πάσα πιθανότητα, θα σας ρωτά αν τα πήγε καλά στην προπόνηση που παρακολουθήσατε και αν είναι γενικά καλό. Τι απαντάτε; Είστε ειλικρινείς; Ή όχι;

Θα πείτε πως ήταν εξαιρετικό, χωρίς να είναι αυτή η αλήθεια; Θα αρχίσετε να δίνετε οδηγίες για το πώς μπορεί να βελτιωθεί, ενώ δεν είναι δουλειά δική σας αλλά δουλειά του προπονητή – τον οποίο «καθαιρείτε» στο μυαλό του παιδιού με αυτή την τακτική;

Το παιδί σας δεν έχει ιδιαίτερο ταλέντο στο άθλημα που κάνει – τι του λέτε;
Εικονογράφηση: Ελένη Καστρινογιάννη

Ας δούμε τι λένε οι ψυχολόγοι: Οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας συμβουλεύουν να μην λέμε στα μικρά σε ηλικία παιδιά ότι είναι καλοί αθλητές ακόμα κι αν δεν είναι. Το ψέμα αυτό μπορεί να πληγώσει την εμπιστοσύνη που θα σας έχουν γενικά. Επίσης, θα διαταράξει την ικανότητά τους να μαθαίνουν από τα λάθη τους. Υπάρχει και η πιθανότητα να τα οδηγήσει σε διογκωμένη αυτοεκτίμηση και μη ρεαλιστικές προσδοκίες.

ΔΕΝ ΒΟΗΘΑ ΠΟΤΕ ΝΑ ΠΕΙΤΕ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ «ΞΕΡΕΙΣ, ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΤΑΛΕΝΤΟ». ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΕΡΝΑΕΙ ΚΑΛΑ.

Τι μπορείτε να κάνετε; Οι ειδικοί συνιστούν να επικεντρωθείτε στον έπαινο για την προσπάθεια και τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο άθλημα, αντί για τις δεξιότητες ή τις ικανότητές τους. Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν μια ισχυρή αίσθηση αυτοεκτίμησης και κινήτρων.

Σημασία δεν έχει ποιο άθλημα θα έκανε καλά, αλλά...

Ακολουθούν κάποιες πρακτικές που βοηθούν αυτή την προσέγγιση.

– Επικεντρωθείτε στην προσπάθεια και τη συμμετοχή στο άθλημα:

Αντί να πείτε «είσαι πραγματικά καλός/καλή στο ποδόσφαιρο», προτιμήστε το «είμαι τόσο περήφανος για σένα που έκανες το καλύτερο δυνατό».

– Να είστε συγκεκριμένοι:

Αντί να πείτε ένα απλό «μπράβο», πείτε «σε είδα να δουλεύεις πολύ σκληρά για να κλωτσήσεις την μπάλα προς το τέρμα».

– Να είστε ειλικρινείς με τα παιδιά:

Μην επαινείτε το παιδί σας για κάτι που δεν έκανε, ή για κάτι που προφανώς δεν είναι αλήθεια.

– Όταν η απάντηση σας φαίνεται δύσκολη, προχωρήστε σε ερωτήσεις του τύπου:

  • «Πέρασες ωραία εκεί έξω σήμερα;»
  • «Έκανες ό,τι καλύτερο μπορούσες;»
  • «Άκουγες όταν μιλούσε ο προπονητής σου;»

Εάν η απάντηση του παιδιού είναι «ναι», προχωράτε με ένα ενθουσιώδες «τότε είσαι νικητής/νικήτρια» και δίνετε στο παιδί μια αγκαλιά.

Δεν βοηθά ποτέ να πείτε στο παιδί «ξέρεις, δεν έχεις ταλέντο σε αυτό το άθλημα», αφού καθένα αναπτύσσεται με διαφορετικό ρυθμό και, στο τέλος της ημέρας, μικρό είναι. Άρα η προτεραιότητα είναι να περνάει καλά.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.