iStock

ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΟΜΟΡΦΙΑΣ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΦΗΝΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΤΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ

Μπορεί ο κατάλογος με τα πρότυπα ομορφιάς να είναι λίγο πιο ευρύς, αλλά απέχουμε πολύ από την ουσιαστική αποδοχή του άλλου.

Τώρα που πάτησαν τα πρώτα ή δεύτερα -ήντα, celebrities σε όλο τον κόσμο (και στην Ελλάδα) μιλούν για την αποδοχή κάθε σωματότυπου και δερματικής ατέλειας. Εκείνοι που στόλιζαν τα ρετουσαρισμένα εξώφυλλα περιοδικών και χρησιμοποιούσαν κατά κόρον τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την προώθηση προϊόντων ομορφιάς και σμιλεμένων μυών, ξεχνούν ότι έβαλαν ένα λιθαράκι στην παράνοια που σήμερα επικρατεί.

Τα καλά νέα, πάντως, είναι ότι η κατάσταση φαίνεται να αλλάζει (έστω και λίγο). Φέρτε στο νου σας την Ashley Graham και τη Δανάη Μπάρκα, που «σπάνε» το καλούπι της αδύνατης και ξανθιάς, το οποίο προβάλλεται ως το παραδοσιακό, πρότυπο ομορφιάς.

Η ομορφιά της συμπερίληψης

Τα plus-size μοντέλα έχουν κερδίσει τα τελευταία χρόνια αρκετή δημοσιότητα και δημοτικότητα και μελέτη της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Βοστώνης αναδεικνύει την αυξανόμενη παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε τηλεοπτικές εκπομπές και εν γένει στη λεγόμενη pop κουλτούρα.

«Οι κοινωνικές πιέσεις για την προβολή περισσότερων σωματότυπων με νούμερο ρούχων 14 έως 16 και Δείκτη Μάζας Σώματος 26,5, ώστε να αντιπροσωπεύονται καλύτερα οι καταναλωτές, πιθανότατα συμβάλλουν στην αυξανόμενη παρουσία plus-size μοντέλων», γράφουν οι ερευνητές στο περιοδικό Cureus.

Πρότυπα ομορφιάς
Unsplash Madrona Rose

«Ενώ η Αμερική φαίνεται να προτιμά το αδύνατο σώμα, προσπαθήσαμε να εξερευνήσουμε τον αντίκτυπο των plus-size μοντέλων, εξετάζοντας τις αναλογίες σώματος και την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τον ρόλο τους στο πλαίσιο των σύγχρονων προτύπων ομορφιάς», λέει ο Neelam Vashi, αναπληρωτής καθηγητής δερματολογίας στο πανεπιστήμιο και διευθυντής του Κέντρου Αισθητικής και Λέιζερ στο Ιατρικό Κέντρο της Βοστώνης.

Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη περιλάμβανε 10 μοντέλα με τα χαρακτηριστικά που έχουμε συνηθίσει και 159 plus-size μοντέλα με μέσο ύψος 1,7 5 εκ., περιφέρεια στήθους 101 εκ., μέσης 109 εκ., γοφών 117 εκ. και νούμερο ρούχων 14 (αντιστοιχεί στο δικό μας 44). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνάς τους, δεν υπάρχει σημαντική διαφορά στον αριθμό των likes, των σχολίων και των συνολικών δημοσιεύσεων μεταξύ των δύο ομάδων.

Μάλιστα, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά: «οι πλαστικοί χειρουργοί μπορεί να δουν ακόμη και αύξηση του ενδιαφέροντος για χειρουργικές επεμβάσεις, όπως αυξητικής στήθους και γλουτών».

Πρότυπα ομορφιάς
iStock

Τα πρότυπα ομορφιάς αργούν να αλλάξουν

Ωστόσο, ο μέσος όρος ακολούθων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των 10 κορυφαίων plus-size μοντέλων ήταν μόλις 3,8 εκατ. σε σύγκριση με τα 38 εκατ. των πιο παραδοσιακών μοντέλων. Επίσης, στη λίστα με τα 10 πιο ακριβοπληρωμένα μοντέλα του Forbes δεν περιλαμβάνονται plus-size μοντέλα.

Εξίσου ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι ακόμη και μεταξύ των plus-size μοντέλων η αναλογία μέσης-γοφών παρέμεινε χαμηλή, όπως και στα αδύνατα μοντέλα, κάτι που υποδηλώνει μια σχετική σταθερότητα όσον αφορά τις προτιμήσεις μας στα πρότυπα ομορφιάς.

Επί του παρόντος, λοιπόν, υπάρχει απόσταση μεταξύ της επιθυμίας για μεγαλύτερη προβολή διαφορετικών σωματότυπων και της πραγματικής δημοτικότητας των plus-size μοντέλων. Οι επιστήμονες πιστεύουν, πάντως, ότι καθώς τα plus-size μοντέλα κερδίζουν δημοτικότητα, η απόσταση αυτή είναι πιθανό να μειωθεί.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.