pexels rdne

ΠΕΣ ΜΟΥ ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΑΣ ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΣΕ ΠΟΙΑ ΓΕΝΙΑ ΑΝΗΚΕΙΣ

Από το millennial pink στο brat green, το χρώμα αποκαλύπτει τάσεις, επιθυμίες και τη συλλογική ταυτότητα κάθε γενιάς.

Το χρώμα αποτελεί μια μορφή μη λεκτικής επικοινωνίας που μας συνδέει με τον κόσμο γύρω μας, εκφράζοντας ταυτόχρονα πολιτισμικές αξίες, ιδεολογίες και συλλογικές ταυτότητες. Σκέψου μόνο με τι συνδέουμε τα μαύρα ρούχα ή τα άσπρα φορέματα. Μπορεί, λοιπόν, να γίνει εργαλείο έκφρασης, μέσο επικοινωνίας και καθρέφτης πολιτισμικών μετασχηματισμών.

«Ενώ το χρώμα είναι το οπτικό αποτέλεσμα που παράγεται από τη φασματική σύνθεση του φωτός που εκπέμπεται, μεταδίδεται ή αντανακλάται από αντικείμενα, το πώς το ερμηνεύουμε είναι πάνω από όλα ένα κοινωνικό και πολιτισμικό κατασκεύασμα, διαμορφωμένο από έθιμα, ιδεολογίες και επιρροές των μέσων», αναφέρουν σε άρθρο τους οι Sabine Ruaud, Καθηγήτρια Μάρκετινγκ, και Rose Bideaux, Ερευνητής στον τομέα των Τεχνών και των Σπουδών Φύλου.

Οι δυο τους έχουν εξετάσει πώς οι διαδοχικές γενιές ορίζονται από σύνολα αξιών, πεποιθήσεων και συμπεριφορών που εκδηλώνονται επίσης οπτικά, κυρίως μέσα από τα δικά τους αγαπημένα χρώματα.

«Η τμηματοποίηση ανά γενιά (boomers, X, Y, Z, Alpha) μας επιτρέπει να παρατηρήσουμε χρωματικές προτιμήσεις που δεν αποτελούν απλώς ζήτημα ατομικού γούστου, αλλά αντανακλάσεις μιας συλλογικής σχέσης με τον χρόνο, τις φιλοδοξίες και την κυρίαρχη αισθητική», γράφουν.

χρώμα
iStock

Κάθε γενιά και το χρώμα της

Ας ξεκινήσουμε από τους baby boomers, εκείνους δηλαδή που γεννήθηκαν μεταξύ τέλους Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και μέσων δεκαετίας '60, και τη γενιά X, που είναι οι γεννημένοι μεταξύ 1965 και 1980. Πρόκειται για δύο γενιές που στράφηκαν σε πιο παραδοσιακές χρωματικές παλέτες, όπου κυριαρχούσαν οι ουδέτεροι και οι παστέλ τόνοι, ενώ από τη δεκαετία του '70 και μετά προστέθηκαν γήινες αποχρώσεις εμπνευσμένες από τη φύση (πράσινα, καφέ, σκουριασμένα κόκκινα).

Από την άλλη, η γενιά μου, η γενιά Y ή πιο γνωστή ως millennials (γεννημένοι από το 1980 έως μέσα της δεκαετίας του 1990), αποθέωσε το millennial pink. Αυτό το απαλό παστέλ έγινε, λένε οι παραπάνω ειδικοί, εμβληματικό τη δεκαετία του 2010, «συμβολίζοντας ελαφρότητα, αισιοδοξία και, πάνω απ’ όλα, μια πρόκληση στους παραδοσιακούς έμφυλους κώδικες».

χρώμα
pexels Koolshooters

Κι ερχόμαστε στη γενιά Z (γεννημένοι από το 1995 έως το 2010), που υιοθετεί το gen Z yellow, ένα έντονο κίτρινο που εμφανίζεται γύρω στο 2018 ως σκόπιμη αντίθεση με το millennial pink. Λίγο αργότερα προστίθεται το μοβ, χρώμα συνδεδεμένο με την εξουσία, τη δημιουργικότητα και τους φεμινιστικούς αγώνες, το οποίο αποκτά και μια ακόμα ερμηνεία: γίνεται σύμβολο ενσωμάτωσης και αυτοέκφρασης. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα έδαφος κερδίζει το πράσινο ως σύμβολο οικολογικών ανησυχιών και πολιτικού λόγου, ενώ το brat green γέμισε τις οθόνες μας μετά τo άλμπουμ Brat της τραγουδίστριας Charli XCX.

Φτάνουμε, τέλος, στη γενιά Alpha, τους γεννημένους μεταξύ 2010 και τέλους του 2024. Η γενιά αυτή «κινείται ανάμεσα σε δύο πόλους: την έλξη προς φυσικούς, καθησυχαστικούς τόνους, και την πρώιμη εμβάπτιση στα κορεσμένα, τεχνητά χρώματα του ψηφιακού κόσμου».

χρώμα
pexels Clarissa Schwarz

Η ρευστή του φύση

Ας μην ξεχνάμε ότι τα χρώματα δεν είναι στατικά: μέσα στα χρόνια αποκτούν νέα νοήματα και βρίσκουν ξανά μια θέση στην επικοινωνία. Το δείχνουν, άλλωστε, καθαρά οι τελευταίες τάσεις. «Δίπλα στο neon πράσινο της Charli XCX, η Pantone ονομάζει Χρώμα της Χρονιάς για το 2025 το Mocha Mousse, ένα ζεστό καφέ που μιλά σε μια συλλογική λαχτάρα για άνεση και σταθερότητα. Η αντίθεση ανάμεσα στα δύο σήματα, το ένα ειρωνικό και εκρηκτικό, το άλλο ήσυχο και καθησυχαστικό, αποτυπώνει το πνεύμα της εποχής, ισορροπώντας ανάμεσα στην υπερβολή και την αναζήτηση ισορροπίας».

Η αναφορά στα χρώματα κάθε γενιάς λειτουργεί ως πολύτιμο μέσο κατανόησης και ερμηνείας, αρκεί να αναγνωρίζουμε τον ρευστό χαρακτήρα της. Γιατί το χρώμα, πέρα από αισθητική προτίμηση, αποτελεί φορέα συμβολισμών, αντανάκλαση της ιστορικής στιγμής, πηγή συναισθημάτων και έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας που συνδέει τα άτομα με το πνεύμα της εποχής τους.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.