pexels

6 ΕΡΓΑ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ

Η κλασική μουσική είναι συνυφασμένη με τον εορτασμό του Πάσχα, γι' αυτό σου προτείνουμε 6 έργα που αξίζει να προσθέσεις στην playlist των ημερών.

«Έχουμε χρησιμοποιήσει τη μουσική για να ενισχύσουμε την πνευματικότητα, για να έρθουμε πιο κοντά στον Δημιουργό μας, για να μας ενώσει για έναν σκοπό, για να μας παρατάξει σε πολέμους, για να μας φουσκώσει την υπερηφάνεια, και για να θρηνήσουμε και να λύσουμε τη λύπη και τη θλίψη», γράφει η Μαγδαληνή Γκόγκου στο θέμα της Γιατί ακούμε κλασική μουσική τη Μεγάλη Εβδομάδα και γενικά την περίοδο του Πάσχα.

«Αυτή η εποχή του χρόνου έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία των συνθετών ανά τους αιώνες, κυρίως επειδή η Εκκλησία ήταν μια από τις λίγες σταθερά διαθέσιμες επιλογές απασχόλησης των συνθετών για αιώνες. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ορισμένων από τα πιο αγαπημένα χορωδιακά έργα», εξηγεί ο Thomas Breeze, Λέκτορας στη Μουσική Εκπαίδευση στο Μητροπολιτικό Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ.

Ο τελευταίος, μάλιστα, προτείνει μερικά έργα που μπορούμε να εντάξουμε τις ημέρες αυτές στο μουσικό μας ρεπερτόριο. Η play list είναι ενδεικτική, αλλά ικανή να προσφέρει μια ιδιαίτερη νότα στην εμπειρία του Πάσχα. Καλή ακρόαση και καλές γιορτές!

Τα Θεία Πάθη

Για πολλούς λάτρεις της χορωδιακής μουσικής, ο Johann Sebastian Bach είναι ο αγαπημένος συνθέτης. Τα «Κατά Ματθαίον Πάθη» και τα «Κατά Ιωάννην Πάθη» είναι ίσως από τα κορυφαία έργα εκκλησιαστικής μουσικής.

Το πρώτο διακατέχεται από έναν στοχαστικό, μεγαλειώδη χαρακτήρα, ενώ το δεύτερο είναι πιο δραματικό και αγωνιώδες. Όπως εξηγεί ο Breeze, ο Bach υπήρξε ευσεβής Λουθηρανός και αφιέρωσε σχεδόν ολόκληρη τη σταδιοδρομία του στην υπηρεσία της Εκκλησίας.

Η ζωή του Χριστού

Το ορατόριο «The Messiah» είναι ένα από τα καλύτερα έργα του George Frideric Handel, για το οποίο ο συνθέτης βασίστηκε στην ιστορία του Χριστού, ενώ ο Charles Jennens χρησιμοποίησε στο λιμπρέτο τμήματα από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. «Αν και στις μέρες μας το έργο ακούγεται πιο συχνά ενόψει των Χριστουγέννων, το μεγαλύτερο μέρος του αφορά τα γεγονότα των Παθών και του Πάσχα».

Στην πρεμιέρα του έργου στο Δουβλίνο το 1742, λόγω της μεγάλης ζήτησης, ζητήθηκε από τους άνδρες θαμώνες να παρευρεθούν χωρίς τα ξίφη τους και στις γυναίκες να μην φορέσουν το συνηθισμένο κρινολίνο κάτω από το φόρεμά τους.

Η μόνη ελπίδα

Στην ταραγμένη ελισαβετιανή περίοδο, ο Thomas Tallis συνθέτει το διάσημο μοτέτο «Spem in Alium» («In No Other Is My Hope»), το οποίο γράφτηκε για οκτώ πεντάφωνες χορωδίες. Σύμφωνα με την Britannica, ο συνθέτης μπορεί να έγραψε το έργο για την προτεστάντισσα Ελισάβετ, χρησιμοποιώντας ένα κείμενο που παρουσίαζε τον Θεό ως τη μόνη ελπίδα της ανθρωπότητας. Ακόμα κι αν δεν πιστεύεις, αξίζει να προσθέσεις τη σύνθεση αυτή στα έργα κλασικής μουσικής που απολαμβάνεις το Πάσχα.

Η Μητέρα στο επίκεντρο

Στο επίκεντρο της ιστορίας του Πάσχα, μαζί με τον ίδιο τον Ιησού, βρίσκεται η Μαρία. Δεν θα μπορούσε, επομένως, η κλασική μουσική να μην περιλαμβάνει στους κόλπους της την αγωνία της μητέρας, όπως αυτή εκφράζεται τον 13ο αιώνα στα λόγια του Stabat Mater. Ο Πολωνός συνθέτης Karol Maciej Szymanowski μας δίνει ένα γήινο και γεμάτο χρωματισμούς έργο μισής ώρας για σολίστ, χορωδία και πλήρη ορχήστρα.

Ο Ψαλμός 51

«Miserere mei, Deus» (Have mercy upon me, O God). Έτσι ξεκινάει το έργο του Ιταλού συνθέτη Gregorio Allegri, που ντύνει τον Ψαλμό 51 (από τους Ψαλμούς του Δαυίδ) και παιζόταν αποκλειστικά στην Καπέλα Σιξτίνα. «Όπως αρμόζει σε ένα τέτοιο έργο, πολλοί θρύλοι το περιβάλλουν. Ένας από αυτούς είναι ότι η διάδοσή του πέρα από το Βατικανό απαγορευόταν και μάλιστα τιμωρούνταν με αφορισμό», αναφέρει ο Breeze.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.