Εικονογράφηση: Ελένη Καστρινογιάννη

ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΩΣ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙΣ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΕΙΣ SHARE ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Τι είναι αυτό που κάνει μια ανάρτηση viral στα social media; Επιστήμονες αναζήτησαν την απάντηση στον ανθρώπινο εγκέφαλο!

Καθημερινά μοιραζόμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δημοσιεύσεις φίλων και ακολούθων που βρίσκουμε ενδιαφέρουσες. Ή μήπως υπάρχει άλλος λόγος πίσω από το click στο share;

Ερευνητές του Communication Neuroscience Lab του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια σκέφτηκαν πως θα είχε ένα ενδιαφέρον να διαπιστώσουν ποιος είναι ο πραγματικός λόγος του sharing.

Όπως αναφέρεται στη δημοσίευση της μελέτης στο επιστημονικό έντυπο Social Cognitive and Affective Neuroscience, μοιραζόμαστε αναρτήσεις που περιέχουν πληροφορίες οι οποίες πιστεύουμε πως έχουν αξία για εμάς ή για τις σχέσεις μας με τους άλλους – που σχετίζονται με εμάς ή με ανθρώπους που γνωρίζουμε.

Social media και ανθρώπινος εγκέφαλος

Όπως επισήμανε η Christin Scholz, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ και απόφοιτη της σχολής του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, «πολλές προηγούμενες έρευνες σχετικά με το τι κάνει τις αναρτήσεις στα social media να γίνονται viral είχαν επικεντρωθεί στον εντοπισμό των χαρακτηριστικών των μηνυμάτων που κοινοποιούνται ή δεν κοινοποιούνται συχνά. Εμείς εξετάσαμε τους νευρικούς μηχανισμούς κοινής χρήσης αποφάσεων. Η στόχευση αυτών των μηχανισμών θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος ενθάρρυνσης της διάδοσης υψηλής ποιότητας πληροφοριών για την υγεία. Θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για πιο αποτελεσματικές στρατηγικές επικοινωνίας για την υγεία».

social media
Εικονογράφηση: Ελένη Καστρινογιάννη

Τι εννοεί η επιστήμονας;

Οι συμμετέχοντες έλαβαν οδηγίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να μοιραστούν άρθρα των New York Times, ενώ η δραστηριότητα του εγκεφάλου τους καταγραφόταν με λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI).

Αφού οι συμμετέχοντες διάβαζαν τον τίτλο και τη σύνοψη ενός άρθρου σχετικού με την υγεία, καλούνταν να σκεφτούν τι θα μπορούσαν να πουν ή να γράψουν σε άλλον συμμετέχοντα, εάν ήθελαν να μοιραστούν το άρθρο
μαζί τους. Τέλος, οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν την πιθανότητα να μοιραστούν το άρθρο στην πραγματική ζωή.

Επισημάνθηκε πως έπρεπε να έχουν έναν στόχο κατά νου: ή να βοηθά άλλους το άρθρο (και άρα να τους βοηθήσει να σχετιστούν θετικά μαζί τους), ή να περιγράφει τον εαυτό τους (και άρα να παρουσιάσουν τον εαυτό
τους θετικά στους άλλους). Υπήρχε και τρίτη επιλογή: της ουδέτερης διάδοση πληροφοριών.

Φάνηκε πως οι συμμετέχοντες ήταν πιο πιθανό να μοιραστούν άρθρα σχετικά με την υγεία, όταν σκέφτονταν πώς οι πληροφορίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν κάποιον άλλο ή να διαμορφώσουν μια θετική εικόνα για τους ίδιους.

«Σε όλους τους τομείς της ζωής, οι άνθρωποι θέλουν να παρουσιάζονται με θετικό πρίσμα ή να σχετίζονται θετικά με τους άλλους», επισήμανε η Δρ Scholz, τονίζοντας ότι «η μέθοδός μας ενθαρρύνει τους ανθρώπους να
εντοπίσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να εκπληρώσουν αυτά τα κίνητρα μέσω του sharing άρθρων για την υγεία. Εάν πετύχουν τον στόχο, είναι πιο πιθανό να αποφασίσουν να μοιραστούν το άρθρο».

Η λειτουργική μαγνητική τομογραφία έδειξε ότι καθώς σκέφτονταν πώς αυτό που θα μοιραστούν θα μπορούσε να βοηθήσει άλλους, αυξήθηκε η ενεργοποίηση σε περιοχές του εγκεφάλου που έχουν να κάνουν με:

  • τη σκέψη που σχετίζεται με τον εαυτό μας,
  • τη σκέψη που σχετίζεται με τις αξίες,
  • τη σκέψη που σχετίζεται με την κοινωνία (τι σκέφτονται οι άλλοι).

«Πιστεύω ότι ξύσαμε μόνο την επιφάνεια του πώς θα μπορούσαμε να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να μοιράζονται πληροφορίες υγείας υψηλής ποιότητας», κατέληξε η Δρ Scholz.

«Ενας υπεύθυνος επικοινωνίας υγείας μπορεί να θέλει να επικεντρωθεί στο να είναι ακριβής και σαφής και να μην χρειάζεται να ανησυχεί για το αν το περιεχόμενό του είναι συναισθηματικό, ώστε να λαμβάνει κλικ. Προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να επικεντρωθούμε στον επίδοξο κοινό, ώστε να το βοηθήσουμε να βρει προσωπικό νόημα στην κοινή χρήση περιεχομένου που μπορεί να ωφελήσει τους άλλους και την κοινωνία».

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.