iStock

ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΦΗΒΟ ΓΙΟ ΣΟΥ ΤΟ ΑΚΡΙΒΟ ΑΡΩΜΑ ΠΟΥ ΖΗΤΑΕΙ;

Αν ο έφηβος γιος σου περνάει αρκετή ώρα στο TikTok, τότε μην εκπλαγείς αν θέλει ένα άρωμα που κοστίζει όσο 2-3 μηνιάτικα χαρτζιλίκια.

Στον τίτλο ενός πρόσφατου άρθρου στους New York Times, μια δημοσιογράφος αναρωτιέται: «Από πότε η μύτη των εφήβων εκτιμάει ένα άρωμα των 300 δολαρίων;» Η δημοσιογράφος περιγράφει τη νέα τάση των έφηβων αγοριών στις ΗΠΑ να ζητούν από τους γονείς τους ακριβά αρώματα. Παράλογο; Καθόλου, αν σκεφτείς πόσο χρόνο περνάει η Gen Z και η Gen A στο TikTok και πόσο την επηρεάζουν οι συνομήλικοι beauty influencers.

Τίποτα δεν μου κάνει πια εντύπωση στην εποχή που το TikTok διαμορφώνει τάσεις και καταναλωτικές συνήθειες. Έχω ακούσει μαμάδες να μου λένε έντρομες ότι η κόρη τους ζητάει καλλυντικά με –άκουσον, άκουσον!– αντιγηραντικά συστατικά (εδώ σου έγραψα για την απόφαση μιας σουηδικής αλυσίδας να απαγορεύσει την πώληση προϊόντων με βιταμίνη C, ρετινόλη, AHAs και BHAs σε άτομα κάτω των 15 ετών), Δεν θα πέσω, λοιπόν, από τα σύννεφα αν σύντομα μια μαμά με ρωτήσει τι να κάνει με τον γιο της, ο οποίος της ζητάει ένα άρωμα που κοστίζει όσο ένα εισιτήριο για συναυλία του Harry Styles στο Λονδίνο!

Αλήθεια, όμως, πώς φτάσαμε εδώ και πώς πρέπει να χειριστείς το ακριβό γούστο του γιου σου;

iStock

Τι είναι το smellmaxxing;

Σε μια από τις πολλές γωνιές του TikTok, τα hashtags #smellmaxxing και #scentmaxxing έχουν εκατομμύρια views και είναι ο λόγος για τον οποίο ο γιος σου μπορεί να σου ζητήσει ένα ακριβό άρωμα. Αν δεν μιλάς τη γλώσσα της Gen Z και της Gen A, αυτές οι λέξεις δηλώνουν την επιθυμία ενός αγοριού να βελτιώσει και να απογειώσει τη μυρωδιά του σώματός του, κυρίως φορώντας (ακριβά) αρώματα.

Κάπως έτσι έχουν ξεπεταχτεί influencers όπως ο @thecologneboy, ένας 18χρονος Καναδός με 1,3 εκατομμύρια followers, ο οποίος μπροστά από ράφια με εκατοντάδες αρώματα, παρουσιάζει αναλυτικά την οσφρητική πυραμίδα των πιο νέων κυκλοφοριών με επαγγελματισμό και γνώσεις που θα ζήλευαν και οι πιο έμπειροι ambassadors μια αρωματοποιίας. Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times, τα αρώματα τα λαμβάνει δωρεάν από τις εταιρείες.

Παρομοίως, ο λίγο μεγαλύτερος σε ηλικία @fragranceknowledge, προτρέπει τους σχεδόν ένα εκατομμύριο ακολούθους του να μην αγοράζουν φτηνά αρώματα, προφανώς χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τους γονείς που πληρώνουν τα like των γιων τους!

Το αποτέλεσμα; Όπως έδειξε μια έρευνα για τις καταναλωτικές συνήθειες των εφήβων, την περασμένη χρονιά οι Αμερικάνοι έφηβοι ξόδεψαν 26% περισσότερα χρήματα σε αρώματα. Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι έχει υποχωρήσει η προτίμησή τους για κλασικά «ανδρικά» brands αποσμητικών και body sprays, και έχουν εκτοξευτεί brands όπως ο Jean-Paul Gaultier και ο Valentino.

Η συσκευασία φαίνεται να παίζει μεγάλο ρόλο (π.χ. το άρωμα του Paco Rabanne που μοιάζει με ράβδο χρυσού και οι «χειροβομβίδες» των Viktor & Rolf). Ο βασικός λόγος όμως για το φαινόμενο του smellmaxxing είναι σίγουρα η μίμηση και αυτό που λέει στη δημοσιογράφο των NYT ο 14χρονος Luke: «Τα social media και το Tiktok κάνουν τους ανθρώπους να θέλουν να δείχνουν πιο μεγάλοι».

iStock

Τι πρέπει να ξέρει ο γιος σου για τα αρώματα;

Καταρχάς, να σου πω ότι το ενδιαφέρον του έφηβου γιου σου για τα αρώματα είναι ευπρόσδεκτο. Ποτέ δεν είναι… πολύ νωρίς να θέλει ένας έφηβος να μυρίζει όμορφα και να περιποιείται τον εαυτό του. Τα αρώματα είναι γενικά ασφαλή προϊόντα, κατάλληλα για όλες τις ηλικίες και αποτελούν ένα καλό σημείο εκκίνησης για να μυηθεί ένας έφηβος στην έννοια της αυτοφροντίδας. Το πρόβλημα ξεκινάει από τις οικονομικά παράλογες απαιτήσεις αλλά και από τη λανθασμένη εφαρμογή των αρωμάτων. Γι’ αυτό:

  • Βοήθησε τον γιο ή την κόρη σου να διαλέξουν ένα άρωμα που να τους ταιριάζει και όχι εκείνο που τους γυάλισε σε ένα βιντεάκι στο TikTok. Δώσε τους να δοκιμάσουν τα αρώματα που φοράτε εσείς οι γονείς ή δείγματα, ώστε να μυρίσουν πώς κάθονται στο δέρμα τους.
  • Εξήγησε ότι το άρωμα δεν είναι για χόρταση, γιατί μπορεί να προκαλέσει στους γύρω τους δυσφορία ή ακόμα και αλλεργία στους ίδιους.
  • Υπόδειξε τα σημεία του σώματος (αλλά και των ρούχων) που πρέπει να ψεκάζουν για να έχει το άρωμα μεγαλύτερη διάρκεια.
  • Πρόσφερε εναλλακτικές που είναι πιο οικονομικές και διακριτικές, όπως τα body mists.
  • Καλλιέργησε γενικά καλές συνήθειες προσωπικής υγιεινής, όπως το ντους και η χρήση αποσμητικού, που ενισχύουν την ευχάριστη μυρωδιά του σώματος.
  • Θίξε το οικονομικό θέμα. Είναι μια ευκαιρία να καταλάβουν τα παιδιά σου ότι πρέπει να έχουν ρεαλιστικές απαιτήσεις ανάλογα με τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
  • Προσπάθησε να γνωρίζεις ποιους λογαριασμούς ακολουθούν στο TikTok: πρόσφατα, ένας από τους γνωστότερους influencers αρωμάτων πόζαρε με ακροδεξιούς εκτρεμιστές, υποχρεώνοντας πολλές εταιρείες να διακόψουν τη συνεργασία τους μαζί του.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.