iStock

ΤΙ ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΓΙΟΓΚΑ;

Τα οφέλη της γιόγκα στα παιδιά είναι πολλά. Ποια είναι ακριβώς και τι πρέπει να ξέρουμε προτού αποφασίσουμε να γράψουμε το παιδί μας σε κάποιο μάθημα;

Όταν αποφάσισα να στείλω την 6χρονη κόρη μου να μάθει γιόγκα, βρισκόμουν στα όρια της απελπισίας. Το παιδί δεν ήθελε να ασχοληθεί με καμία δραστηριότητα. Ακόμη κι αν δεχόταν να δοκιμάσει κάτι, μετά από 2-3 μαθήματα έφευγε κλαίγοντας. Είχε κάνει μπαλέτο, ενόργανη, ζωγραφική, ιππασία, και είχε σε όλα την ίδια αντίδραση. Είχα αρχίσει να ανησυχώ ότι κάτι δεν πάει καλά. Επιπλέον, ήθελα να συνηθίσει σε κάποια άσκηση από μικρή. Ένας φίλος που εμπιστεύομαι πολύ, επέμεινε να δοκιμάσουμε γιόγκα για παιδιά και μου σύστησε τη συγκεκριμένη δασκάλα. 

Με τα πολλά, η κόρη μου δέχτηκε να κάνει ένα δοκιμαστικό. Μου έκανε μεγάλη εντύπωση πόσο χαρούμενη και γεμάτη ενέργεια ήταν τελειώνοντας το πρώτο μάθημα. Έκτοτε, εξακολουθεί να κάνει γιόγκα με αμείωτο ενδιαφέρον και δεν έχει σκεφτεί να σταματήσει ούτε μία φορά αυτά τα 4 χρόνια. 

Πίσω από αυτή τη «μεταστροφή» βρίσκεται η Χάρις Λυρώνη, πιστοποιημένη δασκάλα της Iyengar Yoga, μιας μεθόδου που εστιάζει –μεταξύ άλλων– στη σωστή ευθυγράμμιση του σώματος, ώστε να πραγματοποιούνται αρμονικά και χωρίς τραυματισμούς οι ασκήσεις. Η Χάρις, εκτός από τους ενήλικες, παραδίδει μαθήματα και σε παιδιά 6 -12 ετών μία φορά την εβδομάδα και είναι η πλέον κατάλληλη να μας εξηγήσει όσα θέλουμε να μάθουμε για την παιδική γιόγκα

Ποια είναι τα οφέλη της γιόγκα στα παιδιά;

– Για το σώμα

Στο μάθημα της γιόγκα το παιδί γίνεται δραστήριο, επιδέξιο και αποκτά ευκαμψία, κινητικότητα, ευστροφία και αντοχή. Έρχεται σιγά-σιγά σε επαφή με το σώμα του, καθώς οι ασκήσεις που κάνει το βοηθάνε να συνειδητοποιήσει πώς λειτουργεί. Επιπλέον, εξασκείται στη σωστή αναπνοή, πράγμα που βοηθάει σε τυχόν αναπνευστικά προβλήματα, ενισχύει την άμυνα του οργανισμού και θέτει τα θεμέλια για σωστή αναπνοή

Για τον νου και την ψυχή

Με τη γιόγκα τα παιδιά γίνονται πιο ευέλικτα και στον τρόπο που σκέφτονται και αντιμετωπίζουν τις καταστάσεις και το περιβάλλον. Η γιόγκα δεν είναι ανταγωνιστική. Τα παιδιά αποκτούν αυτοπεποίθηση δοκιμάζοντας όσο μπορούν τα όριά τους και μαθαίνουν να τα ξεπερνούν.

Παράλληλα, μαθαίνουν να αποδέχονται τον εαυτό τους και να χαλαρώνουν. Ταυτίζονται με τα συναισθήματα της χαράς, της ευεξίας, της ισορροπίας και της γαλήνης, και μαθαίνουν να τα αποζητούν. Εξασκούνται έτσι από νωρίς στο να σκέφτονται θετικά και θέτουν τα θεμέλια μιας υγιούς και ισορροπημένης ενήλικης ζωής. 

μητέρα και παιδί κάνουν γιόγκα
iStock

Τι κάνει ένα παιδί στο μάθημα;

Είναι δύσκολο για τα παιδιά να ακολουθήσουν οδηγίες και κανόνες, ειδικά τόσο λεπτομερείς όσο αυτές που επιβάλλει η Iyengar Yoga. Είναι πιο διασκεδαστικό για τα παιδιά και μαθαίνουν καλύτερα μέσα από το παιχνίδι, τη μίμηση και την παρατήρηση. Μιμούνται στάσεις ζώων, πολεμιστών και ανθρώπων, ενώ παράλληλα τους δίνονται οι σωστές οδηγίες μέσα από μια μικρή αφήγηση. Για παράδειγμα, πώς και γιατί χαιρετάμε τον ήλιο, τι θα του λέγαμε, πώς ξεκουράζεται ένας πολεμιστής που έχει γυρίσει από τη μάχη; Με αυτόν τον τρόπο καλλιεργείται και η φαντασία τους, ενώ ενισχύεται το αίσθημα της χαράς. 

Ο δάσκαλος συμμετέχει ενεργά, πραγματοποιεί δηλαδή όλες τις ασκήσεις και ο ίδιος, για να μπορούν τα παιδιά να τις αντιγράψουν. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος, καλύτερο ή χειρότερο. Υπάρχει μόνο η προσπάθεια, η οποία επιβραβεύεται άσχετα με το αποτέλεσμα. Οι ασκήσεις που γίνονται είναι ασφαλείς και δεν εκθέτουν τα παιδιά σε κίνδυνο. Με τον παιγνιώδη τρόπο που γίνονται, τα βοηθούν να εκτονωθούν και να νιώσουν ευεξία. 

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΗ ΓΙΟΓΚΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΝΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΟΝΤΑΙ.

Από ποια ηλικία είναι κατάλληλη η γιόγκα;

Τα 6 είναι μια καλή ηλικία για να αρχίσει ένα παιδί γιόγκα. Κάτω από τα 6 τα σώματά τους είναι ακόμη πολύ εύπλαστα και ελαστικά, ενώ στερούνται μυϊκής δύναμης και δεν θα πρέπει να επιβαρύνονται. Επιπλέον, δεν τους αρέσουν οι στατικές ασκήσεις, ούτε μπορούν να κάνουν πολλές δυναμικές κινήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παιδιά διαθέτουν έμφυτους μηχανισμούς ασφάλειας και αυτοπροστασίας. Αν νιώσουν ότι κάτι πονάει ή δεν πάει καλά, σταματούν αμέσως.

iStock

Είναι η πειθαρχία προϋπόθεση;

Το μάθημα δεν μπορεί πάντα να γίνεται σαν παιχνίδι, αλλά η πειθαρχία δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Τα παιδιά μέσω της εξάσκησης στη γιόγκα μαθαίνουν σιγά σιγά να συγκεντρώνονται και έτσι η πειθαρχία προκύπτει ως φυσικό επακόλουθο. Επιπλέον, είναι θέμα του δασκάλου να κάνει το μάθημα ενδιαφέρον. Μοναδική ζητούμενο είναι τα παιδιά να πάνε στο μάθημα με τη θέλησή τους και όχι επειδή τους το επέβαλε κάποιος. Όταν τα παιδιά πηγαίνουν οικειοθελώς στη γιόγκα, έχουν ενθουσιασμό και επιθυμία να μάθουν καινούργια πράγματα, εκτιμούν την πρόκληση και κάνουν ό,τι μπορούν για να ξεπεράσουν τυχόν δυσκολίες. 

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΜΙΜΗΣΗ.

Ποια εφόδια πρέπει να έχει ο δάσκαλος;

Ο ρόλος του δασκάλου είναι πολύ σημαντικός. Οφείλει να εγείρει την επιθυμία για μάθηση, να εμπνέει και να ενθουσιάζει τα παιδιά, να είναι χαρωπός κι ευχάριστος. Πρέπει να έχει τη φυσική ικανότητα και τη νοητική οξύνοια να εξασκείται ο ίδιος στη γιόγκα και να μπορεί να κάνει μαζί τους τις ασκήσεις, όχι να δίνει απλώς οδηγίες. Η προσωπική του συμμετοχή είναι ουσιαστική, καθώς τα παιδιά βασικά μαθαίνουν με την παρατήρηση και τη μίμηση.

Ο δάσκαλος θα πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος, να σέβεται την παιδική ιδιοσυγκρασία και να εξασφαλίζει ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο τα παιδιά θα είναι και θα νιώθουν ασφαλή, τόσο σωματικά όσο και ψυχοκινητικά και συναισθηματικά. 

Η Χάρις Λυρώνη είναι πιστοποιημένη δασκάλα Iyengar Yoga, μέλος του Iyengar Yoga Association UK και ιδρύτρια του Shakti Studio στην Αθήνα.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.