iStock

5 ΤΡΟΠΟΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΟ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Οι ανατιμήσεις στα προϊόντα επιβάλλουν να κάνεις οικονομία αλλά σου φαίνεται αδύνατον; Δίνουμε 5 συμβουλές που μπορεί να μην έχεις σκεφτεί.

Οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ έχουν αυξηθεί από 20 έως 25% τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Αυτό από μόνο του μπορεί να τινάξει στον αέρα κάθε προσπάθεια να κάνεις οικονομία. Η ανοδική πορεία άρχισε στα τέλη του Αυγούστου του 2021, ως συνέπεια των προβλημάτων που προκάλεσε η πανδημία στις παραγωγές και την αλυσίδα εφοδιασμού. Μετά ξέσπασε και ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία και η κατάσταση έγινε ακόμα πιο δύσκολη.

Τις συνέπειες τις αντιμετωπίζουμε καθημερινά, σε όλους τους τομείς, και οι λόγοι είναι πολυπαραγοντικοί. Έτσι, όταν φτάνουμε στο ταμείο για να πληρώσουμε τα ψώνια της εβδομάδας –ή της ημέρας, αν έχει παραστεί κάποια ανάγκη–, ακούμε ποσά που ο εγκέφαλός μας δυσκολεύεται να διαχειριστεί.

Η κρίση είναι παγκόσμια. Το θέμα είναι τι μπορούμε να κάνουμε για να αποφύγουμε περιττές συγκινήσεις. Για αρχή, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε πως οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν τουλάχιστον έως το τέλος του 2022, ωστόσο δεν συμβαίνουν παράλληλα σε όλα τα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας. Είναι δεδομένο πως κάποια στιγμή όλες οι εταιρίες θα ανεβάσουν τις τιμές, αφού δεν θα έχουν άλλη επιλογή. Εντούτοις, ένα συγκεκριμένο είδος δεν επηρεάζει συνολικά την ανάλογη κατηγορία.

Οπότε, ας κοιτάμε δεξιά-αριστερά στο ίδιο ράφι πριν βάλουμε ένα προϊόν στο καλάθι μας. Επίσης, ας τσεκάρουμε το μεικτό και το καθαρό βάρος, καθώς έχει προκύψει εδώ και ένα χρόνο το φαινόμενο του «shrinkflation»: Αφορά προϊόντα που για να μην αλλάξουν τιμή μικραίνουν σε μέγεθος. Έτσι, πληρώνεις όσο πλήρωνες, αλλά παίρνεις μικρότερη ποσότητα  – και μερικές φορές γίνονται τροποποιήσεις στις συσκευασίες για να ξεγελάνε το μάτι!

Η οικονομία θέλει τρόπο (και λίγο κόπο παραπάνω)

Πάμε να δούμε τι άλλο μπορούμε να κάνουμε, με τη βοήθεια της Erin Chase, Αμερικανίδας blogger που ασχολείται με την οικονομία στις αγορές και τη χρήση των προϊόντων, η οποία μίλησε στην Washington Post.

σούπερ μάρκετ
ΓΙΕΝΑΝΤΑ ΝΤΕΛΑΪ/EUROKINISSI

1. Κάνουμε τη λίστα μας

Ανήκω στην κατηγορία ανθρώπων που έχουν κατά καιρούς επιχειρήσει να δημιουργήσουν λίστες για το σούπερ μάρκετ, αλλά συχνά δεν τις παίρνουν μαζί τους όταν πηγαίνουν για ψώνια! Έχω δοκιμάσει να κάνω τη λίστα και στο κινητό μου τηλέφωνο, αλλά ποτέ δεν την ενημέρωσα επαρκώς, ώστε να μη διαπιστώσω πως ξέχασα 2-3 πράγματα φτάνοντας στο σπίτι.

Η ειδικός εξηγεί ότι «μια επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ συνεπάγεται ότι χάνεις κάτι από την ευκολία σου. Αυτό μπορεί να συμβεί υπό πολλές μορφές. Δηλαδή, αντί να αγοράσετε μια βινεγκρέτ, μπορείτε να φτιάξετε τη δική σας. Ή αντί να ψωνίσετε από το πλησιέστερο κατάστημα, ενδεχομένως να χρειαστεί να πάτε σε ένα πιο μακριά».

Σκεφτείτε τι είστε διατεθειμένοι να «στερηθείτε» όσον αφορά την άνεσή σας. Μεγάλο μέρος των χρημάτων που ξοδεύουμε στο σούπερ μάρκετ εξαρτάται από το τι έχουμε κάνει πριν πατήσουμε το πόδι μας στο κατάστημα.

Είναι χρήσιμο να τσεκάρουμε τα ντουλάπια και το ψυγείο για να δούμε τι χρειαζόμαστε για τα γεύματα της εβδομάδας – με πολλά sites πια να παρέχουν ιδέες για πιο οικονομικά γεύματα. Είναι σημαντικό να ενημερώνονται όλα τα μέλη του νοικοκυριού για τις αλλαγές που θα έρθουν. «Για παράδειγμα, να λέτε στα παιδιά σας πως η οικογένεια ξοδεύει πολλά χρήματα για το φαγητό και θα γίνουν κάποια πράγματα λίγο διαφορετικά, χωρίς να στερηθείτε κάτι», προτρέπει η Chase. Ρωτήστε και τι θα ήθελαν να φάνε και κάντε τα πλάνα σας.

2. Είμαστε ανοιχτόμυαλοι

Υπάρχουν σούπερ μάρκετ που έχουν εκπληκτικές τιμές σε πράγματα που σε άλλα σούπερ μάρκετ θεωρούνται «ιδιαίτερα». Αν προτιμάτε ένα συγκεκριμένο brand, σκεφτείτε την εναλλακτική να πάρετε ανάλογο προϊόν αλλά με την ετικέτα του μαγαζιού. Ενδεχομένως, να επιστρέψετε στην αρχική επιλογή, αν δεν μείνετε το ίδιο ικανοποιημένοι με την ποιότητα-απόδοση. Αλλά κάντε μια δοκιμή, γιατί πολλές φορές δεν θα αντιληφθείτε καμία ουσιαστική διαφορά.

«Εάν δείτε μια απροσδόκητα υψηλή τιμή σε ένα προϊόν ή συστατικό που έχετε στη λίστα σας, σκεφτείτε ποια μπορεί να είναι η εναλλακτική», λέει η Chase. Για παράδειγμα, τα μπουτάκια κοτόπουλου χωρίς κόκαλο μπορούν να αντικαταστήσουν το στήθος κοτόπουλου ή αντίστροφα.

Αυτό γίνεται πιο εύκολο όταν αγοράζετε υλικά για συνταγές που επιδέχονται τροποποιήσεις.

σούπερ μάρκετ
iStock

3. Ξοδεύουμε λίγο περισσότερο χρόνο στα πιο ακριβά είδη

Το κρέας είναι ίσως ένα από τα πιο ακριβά είδη που μπαίνουν στο καλάθι μας. Άρα, οφείλουμε να δώσουμε λίγο περισσότερο χρόνο για να τσεκάρουμε τις τιμές και ό,τι υπάρχει σε προσφορά. «Μπορούμε να αγοράσουμε και μικρότερες ποσότητες κρέατος, αν βρούμε τρόπους να καλύψουμε το κενό με λιγότερο δαπανηρές πρωτεΐνες, όπως είναι τα μαύρα φασόλια ή οι φακές», λέει η Chase.

Ο διάδρομος που έχει προϊόντα παραγωγών επίσης χρειάζεται ιδιαίτερη διαχείριση. «Βεβαιωθείτε ποια είναι η αναγραφόμενη τιμή είναι ανά είδος ή ανά κιλό και μετά σκεφτείτε αν πραγματικά χρειάζεστε αυτό που θέλετε να πάρετε. Τα κατεψυγμένα προϊόντα μπορούν συχνά να εξοικονομήσουν χρήματα, ενώ έχουν και λιγότερες πιθανότητες να πάνε χαμένα”.

4. Αποφεύγουμε τις παρορμητικές αγορές

Ο πειρασμός υπάρχει παντού στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ και το μάτι πάντα θέλει κάτι περισσότερο από όσα έχουμε ανάγκη. Η στιγμή που θα σκεφτείτε «να πάρω αυτό, μήπως φτιάξω το τάδε φαγητό» που δεν είναι σημειωμένο στη λίστα, είναι αυτή που μπορεί να διαλύσει το πλάνο εξοικονόμησης χρημάτων.

Επίσης, χρυσός κανόνας είναι ότι ποτέ δεν ψωνίζουμε, όταν πεινάμε -γιατί τότε χάνετε ο έλεγχος του εαυτού μας και των αγορών μας.

Και δεν σταματάμε όπου βλέπουμε «εκπτώσεις» σε είδη που δεν έχουμε στη λίστα και δεν χρειαζόμαστε άμεσα.

5. Τσεκάρουμε την επιτυχία του πλάνου

Τίποτα δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Εννοώ πως 1-2 φορές μπορεί να κάνουμε κάποια «ζαβολιά». Αυτό θα σταματήσει να γίνεται, εφόσον μάθουμε να ελέγχουμε τις δαπάνες μας και το πόσο πιστοί μείναμε στο πλάνο. «Μόλις δούμε πως η προσπάθεια αποδίδει, αισθανόμαστε ψυχολογικά καλύτερα και πιο έτοιμοι να συνεχίσουμε. Οι συνήθειες χτίζονται με τον καιρό».

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.