ΜΑΘΕ ΤΟΝ ΣΩΣΤΟ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΖΗΤΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Το να ζητάς συμβουλές δεν είναι εύκολο πράγμα, πόσο μάλλον όταν υπάρχουν ένα σωρό παγίδες που χρειάζεται να υπερπηδήσεις.
Όλοι μας –θα τολμήσω να πω– έχουμε χρειαστεί κάποια στιγμή στη ζωή μας τη συμβουλή κάποιου είτε για επαγγελματικά είτε για προσωπικά ζητήματα. Το θέμα είναι ότι το να ζητάς συμβουλές δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται. Γιατί; Γιατί για να «πιάσει τόπο» μια καλή συμβουλή, για να σε βοηθήσει να βρεις καλύτερες λύσεις στα προβλήματά σου, χρειάζεται να είσαι διατεθειμένος να ξεπεράσεις διάφορα εμπόδια.
Σε κείμενό τους στο Harvard Business Review, οι David Garvin και Joshua Margolis, καθηγητές Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Harvard Business School, θεωρούν ότι το να δίνεις και να ζητάς συμβουλές είναι τέχνη, αλλά και μια δεξιότητα που μπορείς να καλλιεργήσεις, αρκεί να το προσπαθήσεις με σοβαρότητα. Αναφέρουν, μάλιστα, μια σειρά από εμπόδια τα οποία χρειάζεται να υπερπηδήσεις, ώστε να επωφεληθείς από τη διαδικασία.
5 σημεία που θέλουν προσοχή όταν ζητάς συμβουλές
1. Νομίζεις ότι έχεις ήδη την απάντηση
Όπως σχολιάζουν οι καθηγητές, καθώς αποφασίζουμε αν χρειαζόμαστε βοήθεια, συχνά υπερεκτιμάμε τη διαίσθηση και τις ικανότητές μας. Έχουμε, δηλαδή, μεγάλη ιδέα για τον εαυτό μας. Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την υπερβολική αυτοπεποίθηση και μας οδηγούν στο να λαμβάνουμε τελικά μόνοι μας τις όποιες αποφάσεις με βάση προηγούμενες γνώσεις και υποθέσεις μας.
Αυτό συμβαίνει, για παράδειγμα, στην περίπτωση που πραγματικός στόχος μας είναι η επικύρωση ή ο έπαινος. Οι άνθρωποι συμπεριφερόμαστε με τον τρόπο αυτό όταν πιστεύουμε πως έχουμε λύσει το πρόβλημα, αλλά εξακολουθούμε να θέλουμε επιβεβαίωση. Το κάνουμε, επίσης, όταν έχουμε αμφιβολίες σχετικά με τη λύση, αλλά δεν θέλουμε να αφιερώσουμε χρόνο και προσπάθεια προκειμένου να τα καταφέρουμε καλύτερα.
2. Επιλέγεις λάθος συμβούλους
Είναι μια παγίδα στην οποία πέφτουμε πολλοί, άλλοτε ηθελημένα και άλλοτε όχι: κατά την αναζήτηση συμβουλών απευθυνόμαστε κυρίως σε ομοϊδεάτες, ανθρώπους που μας ταιριάζουν. «Αρκετές μελέτες επιβεβαιώνουν ότι όσοι αναζητούν συμβουλές είναι πιο δεκτικοί στην καθοδήγηση από φίλους ή άλλα άτομα που συμπαθούν. Αν και η φιλία και οι μη απειλητικές προσωπικότητες προσδίδουν υψηλά επίπεδα άνεσης και εμπιστοσύνης, δεν έχουν καμία σχέση με την ποιότητα των συμβουλών», εξηγούν.
Ένα σχετικό σφάλμα είναι ότι δεν σκεφτόμαστε αρκετά δημιουργικά για το ποιος μπορεί να μας βοηθήσει, ποιος έχει λύσει παρόμοια προβλήματα, ποιος έχει σχετικές γνώσεις ή εμπειρία. Μπορεί, βέβαια, να ισχύει και το αντίθετο: να απευθυνόμαστε σε πολύ μεγάλο αριθμό ανθρώπων και τελικά να μην βγάζουμε άκρη.
3. Δεν ορίζεις με σαφήνεια το πρόβλημα
Αν ζητάς συμβουλές συχνά αλλά δυσκολεύεσαι να συνεννοηθείς με τα άτομα στα οποία απευθύνεσαι, ίσως το πρόβλημα να εντοπίζεται στην ανακριβή ή αναποτελεσματική επικοινωνία. Τι σημαίνει αυτό; Ότι μπορεί να διηγείσαι μια μεγάλη ιστορία χωρίς λόγο και τελικά ο ακροατής σου να αποσυντονίζεται, να κουράζεται ή να δυσκολεύεται να εντοπίσει τον πυρήνα του προβλήματος. Μπορεί, επίσης, να παραλείπεις λεπτομέρειες που σε κάνουν να φαίνεσαι με τρόπο αρνητικό, ή στοιχεία τα οποία θεωρείς ασήμαντα ή προφανή για τον απέναντί σου.
«ΑΝ ΚΑΙ Η ΦΙΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗ ΑΠΕΙΛΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΣΔΙΔΟΥΝ ΥΨΗΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΑΝΕΣΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ, ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ».
4. Απορρίπτεις τις συμβουλές
Το πιο συνηθισμένο σφάλμα στην περίπτωση που ζητάς συμβουλές είναι να στις δίνουν και τελικά να τις υποτιμάς ή να τις απορρίπτεις. «Η “εγωκεντρική μεροληψία” συχνά σε θολώνει. Ακόμα και όταν οι άνθρωποι δεν διαθέτουν τεχνογνωσία, δίνουν περισσότερη αξία στις δικές τους απόψεις παρά στις απόψεις των άλλων. Επίσης, όσοι ζητούν συμβουλές μοιάζει να κατανοούν τη δική τους λογική, αλλά να αγνοούν το σκεπτικό των άλλων. Μπορεί, ακόμα, να αγκιστρώνονται στις διαμορφωμένες κρίσεις τους και να αδυνατούν να προσαρμόσουν τη σκέψη τους, όταν λαμβάνουν ανατροφοδότηση που έρχεται σε αντίθεση με αυτές».
5. Εκτιμάς λανθασμένα την ποιότητα των συμβουλών
Η δυσκολία διάκρισης ανάμεσα σε μια «καλή» και μια «κακή» συμβουλή είναι άλλη μία κλασική παγίδα. «Η έρευνα δείχνει ότι εκτιμούμε περισσότερο τις συμβουλές που προέρχονται από μια πηγή που εμπιστευόμαστε, παρόλο που η εμπιστοσύνη δεν σηματοδοτεί την εγκυρότητα. Αντίθετα, τείνουμε να υποθέτουμε ότι μια συμβουλή είναι αβάσιμη, όταν βασίζεται σε κάποιον κανόνα ή όταν προέρχεται από άτομα με τα οποία συχνά διαφωνούμε».
Βρείτε εδώ τα audio articles που είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή.
Για να ακούτε τα άρθρα του OW που είναι διαθέσιμα σε ηχητική μορφή, μπορείτε να μας ακολουθήσετε σε Spotify και σε Apple Podcasts.