O ΣΩΣΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΔΙΝΕΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥ HARVARD
Το να δίνεις συμβουλές δεν είναι εύκολο. Είναι, ωστόσο, μια ικανότητα που μπορείς να καλλιεργήσεις και ειδικοί του Harvard εξηγούν πώς.
«Το μόνο πράγμα που μπορείς να κάνεις με μια καλή συμβουλή είναι να την προσφέρεις σε κάποιον άλλο». Τάδε έφη Όσκαρ Ουάιλντ. Πόσο εύκολο, όμως, είναι το να δώσεις μια καλή συμβουλή; Είναι θέμα ανθρώπου, κάτι που είτε το έχεις είτε όχι; Ή είναι μία δεξιότητα που μπορείς να καλλιεργήσεις;
Η απάντηση έρχεται από δύο καθηγητές Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Harvard Business School, τους David Garvin και Joshua D. Margolis, μέσα από άρθρο τους στο Harvard Business Review. Στην αρχή του άρθρου, μάλιστα, ξεκαθαρίζουν ότι η σωστή ανταλλαγή συμβουλών ωφελεί και εκείνους που τις προσφέρουν, όχι μόνο εκείνους τους τις δέχονται, καθώς μπορούν να μάθουν πολλά ακούγοντας τους άλλους ανθρώπους και να συμβάλλουν στη διαμόρφωση σημαντικών αποφάσεων.
«Η όλη αλληλεπίδραση είναι μια λεπτή και περίπλοκη τέχνη. Και από τις δύο πλευρές απαιτείται συναισθηματική νοημοσύνη, αυτογνωσία, αυτοσυγκράτηση, διπλωματία και υπομονή», γράφουν. Όσοι σκοπεύουν να επιδοθούν στην τέχνη αυτή με σοβαρότητα, έχουν πολλά εμπόδια να υπερπηδήσουν. Αν κάτι δεν πάει καλά, υπάρχει κόστος, γι’ αυτό οι καθηγητές αναλύουν τα πιο κοινά εμπόδια που αντιμετωπίζει κάποιος.
Προσοχή στα όρια όταν δίνεις συμβουλές
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: πολλοί δίνουν συμβουλές χωρίς να τους ζητηθεί, κάτι που συνήθως θεωρείται ενοχλητικό. Καλό είναι να μην βιάζεσαι να προσφέρεις μια «χρήσιμη συμβουλή», αν η άλλη πλευρά δεν είναι έτοιμη ή δεν την έχει ζητήσει. Ένας ακόμα τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι υπερβαίνουν τα όρια είναι με το να μοιράζουν συμβουλές χωρίς να διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα. Έτσι, χάνουν γρήγορα την αξιοπιστία και την επιρροή τους.
Διαβάζοντας λάθος το πρόβλημα
Το επόμενο βήμα είναι να συγκεντρώσεις όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείς, ώστε να αποκτήσεις μια σαφέστερη εικόνα του προβλήματος. Στο στάδιο αυτό, προσπάθησε να μην βιαστείς. Πολλοί παρασύρονται και ορίζουν πρόωρα το πρόβλημα, επειδή εντοπίζουν ομοιότητες με προκλήσεις που οι ίδιοι έχουν αντιμετωπίσει στο παρελθόν.
Επίσης, μερικές φορές ξεχνούν ότι αυτοί που ζητούν συμβουλές είναι άνθρωποι και μπορεί –σκόπιμα ή όχι– να αφήσουν έξω από την ιστορία τους σημαντικές λεπτομέρειες. Κάτι τέτοιο οδηγεί σε ανακριβείς εκτιμήσεις και λανθασμένες συμβουλές. Για να αποφύγεις την παγίδα αυτή, προσπάθησε να κάνεις μερικές διερευνητικές ερωτήσεις, ακόμα κι αν τις θεωρείς πολύ βασικές.
Μπαίνεις στη θέση του άλλου;
Άλλο ένα εμπόδιο που χρειάζεται να υπερπηδήσεις είναι να μην δίνεις συμβουλές με γνώμονα το τι θα έκανες εσύ αν βρισκόσουν στη θέση του ανθρώπου απέναντί σου. Η προσέγγιση αυτή είναι αναποτελεσματική, επειδή δεν λαμβάνει υπόψη το πώς νιώθει ο άλλος, το πώς αντιλαμβάνεται την κατάσταση, το πώς κατανοεί τις επιλογές που έχει. Επίσης, καλό είναι να μην μοιράζεσαι προσωπικές ιστορίες και εμπειρίες, καθώς δεν γνωρίζεις αν μπορούν να εφαρμοστούν στην περίπτωση του συνομιλητή σου.
Πώς επικοινωνείς τις συμβουλές που δίνεις;
Είναι πολύ σημαντικό οι πληροφορίες που δίνεις να είναι σαφείς, διαφορετικά μπορούν εύκολα να παρερμηνευθούν. Προσπάθησε, επίσης, να μην κατακλύζεις τον συνομιλητή σου με ιδέες, εναλλακτικές λύσεις, σχέδια δράσης, ερμηνείες. Η υπερπληθώρα πληροφοριών μπορεί να τον παραλύσει, αν δεν ξέρει από πού να ξεκινήσει και πώς να προχωρήσει.
ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΝΕΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΜΕ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΟ ΤΙ ΘΑ ΕΚΑΝΕΣ ΕΣΥ. Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ, ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΥΠΟΨΗ ΤΟ ΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΛΛΟΣ.
Διαχειρίσου σωστά το αποτέλεσμα
Αν και η τελική απόφαση δεν είναι δική σου, πολλοί άνθρωποι προσβάλλονται όταν οι συμβουλές τους δεν γίνονται αποδεκτές εξ ολοκλήρου. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να χάνουν την ευκαιρία να προσφέρουν κάτι στον συνομιλητή τους, ακόμη κι αν δεν συμφωνούν με ορισμένες από τις επιλογές του. Επίσης, δημιουργεί απόσταση μεταξύ των προσώπων, που μπορεί να επηρεάσει τον βαθμό εμπιστοσύνης και οικειότητας.
Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι σπάνια ακολουθούν κατά γράμμα τις συμβουλές ενός ατόμου. Τις περισσότερες φορές τις προσαρμόζουν, τις συνδυάζουν με σχόλια άλλων ή τις απορρίπτουν. Στην περίπτωση αυτή, δέξου τη στάση τους ως πολύτιμο feedback για μελλοντική αξιοποίηση.