iStock

ΞΕΚΙΝΗΣΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗ, ΠΟΣΟ ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΔΩ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ;

Μία γιατρός και μία διατροφολόγος απαντούν στο πιο σύνηθες ερώτημα όσων ξεκινούν την προσπάθεια απώλειας βάρους: Πόσο σύντομα θα δω αποτελέσματα;

Συναντήθηκα με έναν φίλο γυμναστή πρόσφατα, ο οποίος στις 23:30 μου είπε: «Φεύγω, πάω να φάω». Έκπληκτη εγώ, τον ρώτησα: «Καλά, θα φας τόσο αργά και μετά θα πας για ύπνο; Δεν παχαίνεις έτσι;» (Για την ιστορία, πρόκειται για έναν εξαιρετικά fit γυμναστή). Για να πάρω την απάντηση: «Καμία σημασία δεν έχει η ώρα που θα φας στη διατήρηση του βάρους, ειδικά όταν γυμνάζεσαι. Το μόνο που έχει σημασία είναι ο αριθμός των θερμίδων που καταναλώνεις. Ο βασικός κανόνας της απώλειας βάρους είναι απλός: κατά τη διάρκεια της μέρας να καις περισσότερες θερμίδες από αυτές που καταναλώνεις».

Όσο απλουστευτικό κι αν ακούγεται αυτό, αποτελεί μια πολύ εύστοχη γενική οδηγία για όσους θέλουν να χάσουν βάρος, αφενός επειδή επισημαίνει το νόημα του ελέγχου των θερμίδων, αφετέρου επειδή τονίζει τη σημασία της άσκησης προκειμένου να αποβάλλονται πιο γρήγορα και αποτελεσματικά οι θερμίδες αυτές από το σώμα μας.

Όπως λέει χαρακτηριστικά η Dr. Amy Lee, επικεφαλής γιατρός κέντρου αδυνατίσματος στις ΗΠΑ, «η απάντηση στο πόσο γρήγορα θα αδυνατίσει κανείς έχει να κάνει με το πόσες θερμίδες μειώνει και πόσα κιλά θέλει να χάσει. Δεν υπάρχει, δηλαδή, μία απάντηση για όλους. Ωστόσο, έχει σημασία αυτό να γίνει με έναν υγιή τρόπο, με το άτομο να δημιουργεί έναν υγιή τρόπο ζωής που θα τον ακολουθεί για πάντα».

Ξεκίνησα διατροφή: Πόσο σύντομα θα δω αποτελέσματα;
iStock

Πες μου πόσες θερμίδες θα κόψεις να σου πω πόσο σύντομα θα χάσεις βάρος

Η μείωση των θερμίδων, λοιπόν, είναι το κλειδί της απώλειας βάρους και έχει σημασία να καθοριστεί με τη βοήθεια ενός εξειδικευμένου διατροφολόγου ή γιατρού. Απαντώντας στο πόσο μπορεί να είναι το ζητούμενο, η Dr. Lee λέει πως «από ιατρικής άποψης η απώλεια ενός 5 με 8% του βάρους μπορεί να βελτιώσει τους βιοδείκτες και διάφορα προβλήματα υγείας. Αυτό που προσδοκούν οι περισσότεροι, βέβαια, με την απώλεια βάρους είναι μια πιο λεπτή σιλουέτα, ένα νέο σώμα. Τυπικά, όταν κάποιος κόβει μία σημαντική ποσότητα θερμίδων ημερησίως, ας πούμε 500 με 800 θερμίδες, μπορεί να παρατηρήσει μία μείωση βάρους της τάξης του μισού με ενός κιλού ανά εβδομάδα».

Αν στη διαδικασία αυτή προσθέσει τη συστηματική σωματική άσκηση και τον καλό βραδινό ύπνο, θα ενισχύσει σημαντικά την πρόοδο της απώλειας βάρους. Ωστόσο, η Dr. Lee σημειώνει ότι είναι εξαιρετικά σύνηθες να βιώνει κανείς κατακράτηση υγρών λόγω των ορμονικών αλλαγών που συμβαίνουν καθώς χάνει βάρος, οπότε χρειάζεται υπομονή. «Οι περισσότεροι πάντως βλέπουν αλλαγή στο βάρος τους ήδη από τις πρώτες επτά με δέκα ημέρες», προσθέτει.

Η ίδια συμπληρώνει ότι πέρα από τις θερμίδες και τη σωματική άσκηση, δύο ακόμα παράγοντες που επιταχύνουν την απώλεια βάρους είναι:

  • Η καλή ενυδάτωση: «Έρευνες δείχνουν ότι αυξάνοντας την κατανάλωση νερού, μπορείς να μειώσεις το σωματικού σου βάρους. Συγκεκριμένα, το να πίνεις 500ml νερού πριν το πρωινό σου γεύμα μπορεί να επιταχύνει την απώλεια βάρους και να σου δώσει περισσότερη ενέργεια», λέει η γιατρός.
  • Η κατανάλωση περισσότερων φυτικών ινών: «Αν προσπαθείς να χάσεις βάρος, πρέπει να αποφεύγεις τροφές που προκαλούν κατακράτηση υγρών, όπως το αλάτι και η ζάχαρη, αλλά να προτιμάς φυτικές ίνες και άπαχο κρέας, που συμβάλλουν στη φυσιολογική διούρηση», καταλήγει η ίδια.

Ξεκίνησα διατροφή: Πόσο σύντομα θα δω αποτελέσματα;
iStock

Τα κριτήρια που επηρεάζουν τον χρόνο απώλειας βάρους

Η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Βάνα Κροντήρη μου λέει ότι το «πόσο διάστημα θα χρειαστεί για να επιτευχθεί ο στόχος» είναι μία από τις πιο διαδεδομένες ερωτήσεις που της γίνονται στο γραφείο, όταν κάποιος θέλει να ξεκινήσει διατροφή με στόχο την απώλεια σωματικού βάρους.

«Το πρώτο πράγμα που λέω είναι πως το άλφα και το ωμέγα είναι ο ίδιος ο οργανισμός ή αλλιώς ο μεταβολισμός. Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και, ενώ εμείς μπορεί να υπολογίζουμε σε μια συγκεκριμένη απώλεια στις δύο εβδομάδες ή και μέσα στον μήνα, μπορεί να υπάρχουν ορισμένα κριτήρια τα οποία να διαφέρουν ανά περίπτωση:

  • Η πρώτη διαφορά έγκειται στο αν είσαι άντρας ή γυναίκα. Γενετικά ο άνδρας γεννιέται με περισσότερη μυϊκή μάζα, ενώ η γυναίκα με περισσότερη λιπώδη μάζα, με αποτέλεσμα να παρατηρούμε τους άνδρες να χάνουν βάρος γρηγορότερα.
  • Μέσα στο μήνα μπορεί να παρατηρηθούν αλλαγές στα συνολικά σωματικά υγρά στο σώμα μας ή κατακρατήσεις. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε μη σωστή κατανάλωση νερού μέσα στη μέρα, σε διαταραχές ύπνου, σε σημαντικά καθιστική ζωή, σε τρόφιμα πλούσια σε αλάτι ή σε φαρμακευτικές θεραπείες που εντείνουν την κατακράτηση υγρών.
  • Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει, επίσης, το αν υπάρχει κάποια φυσική δραστηριότητα μέσα στη μέρα, που σε συνδυασμό με μια διατροφή απώλειας βάρους βοηθάει περισσότερο το άτομο να επιτύχει τον στόχο του γρηγορότερα.
  • Τέλος, υπάρχει και ο παράγοντας στρες. Αυτό οδηγεί στην αύξηση της κορτιζόλης, η οποία με την σειρά της μειώνει τη λεπτίνη (ορμόνη που προκαλεί το αίσθημα κορεσμού) και αυξάνει την γκρελίνη (ορμόνη πείνας), με αποτέλεσμα το άτομο να προσλαμβάνει βάρος ειδικά στην περιοχή της κοιλιάς.

Συμπερασματικά, δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη περίοδος που μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι κάποιος θα χάσει τόσα κιλά σε τόσο χρονικό διάστημα. Χρειάζεται επιμονή, υπομονή και διάθεση να εντάξεις νέες υγιεινές συνήθειες στην καθημερινότητά σου, έτσι ώστε να κερδίσεις και το σώμα που ονειρεύεσαι αλλά και την υγεία που επιθυμείς!»

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.